Administrația Senatului, inițial, a negat implementarea recunoașterii faciale
Publicația Libertatea a relatat despre propunerea de implementare a unui sistem de recunoaștere facială pentru angajații Senatului. În răspunsul oficial din data de 6 februarie, instituția a negat existența unui astfel de proiect: „În ceea ce privește introducerea tehnologiei de recunoaștere facială, precizăm că, în prezent, nu există un proiect în acest sens. Secretarul general este însă responsabil pentru identificarea celei mai bune soluții pentru monitorizarea transparentă și eficientă a activității angajaților”.
Astfel, inițial nu a fost recunoscută necesitatea acestui sistem. Totuși, săptămâna trecută, Mario Oprea a prezentat un memorandum privind „Implementarea unui sistem electronic de acces și înregistrare a prezenței”, document aprobat de conducerea Senatului. Acum, Direcția pentru Informatizare a Activității Parlamentare a primit o ofertă pentru echipamente de acces pentru trei zone.
Valoarea totală a ofertei, fără TVA, se ridică la 7.069 de euro (8.412 euro cu TVA), echivalentul a 41.862 lei (conform cursului BNR de vineri). Cea mai costisitoare parte a ofertei este licența pentru software-ul de pontaj și managementul concediilor în cloud pentru 700 de utilizatori, cu conectivitate 4G, care se ridică la 3.150 de euro (fără TVA). Costurile de montaj și configurare reprezintă o sumă de 2.000 de euro (fără TVA).
Oferta a fost emisă de Tera Pixel, o societate cu un număr mediu de angajați de aproximativ 1 în 2023, comparativ cu 7 în 2022 și 6 în 2021. Volumul de afaceri în anul 2023 a fost de 232.734 lei, iar profitul brut de 13.989 lei. În 2021, compania a încheiat un contract cu instituțiile publice în valoare de 5.500 lei, pentru un sistem video de securitate.
Plata se va efectua în lei, conform cursului BNR din data livrării, împărțită în două tranșe: 50% avans și 50% la 10 zile de la instalare. Perioada de livrare este de 15-30 zile de la comandă și plata avansului. Garanția este de 24 de luni.
Suma a generat discuții în rândul conducerii și al angajaților Senatului. Ulterior a apărut o surpriză.
Actualizare a estimării ofertei
Valoarea solicitată pentru sistemul de acces s-a majorat semnificativ. Un memorandum intern din 26 februarie, semnat de Carlo Papuc, directorul Direcției pentru Informatizare a Activității Parlamentare, adresat lui Mario Oprea, indică o valoare estimată de 76.000 lei, TVA inclus, pentru sistemul electronic de acces și prezență, o sumă substanțial mai mare decât cea din oferta inițială.
Memorandumul include modificări la alte capitole bugetare, precum și la Programul Anual de Achiziții Publice pe anul 2025, care nu este public pe site-ul Senatului. Au fost modificate sume importante în subcapitolul pentru echipamente şi mijloace de transport, suma totală propusă incluzând și modificările la alte subcapitole bugetare.
Surse din cadrul Senatului au comunicat că procedura de achiziții standard nu a fost respectată în acest caz.
Informațiile privind detaliile achiziției, şi cererile de clarificare, către secretarul general al Senatului, Mario Oprea nu au fost încă răspunse.
Suspendare reorganizare cerută din opoziție
Un memorandum intern, depus de Ninel Peia, chestor al Senatului, solicită suspendarea reorganizării până la finalizarea procesului de clarificare a unor situații controversate. Documentul face referire la un dosar în instanță care vizează această reorganizare.
Memorandumul evidențiază problemele procesului de reorganizare, precum lipsa justificărilor și a detaliilor.