Google a implementat o nouă funcționalitate în Gmail, o căutare bazată pe inteligență artificială, ce promite rezultate mai precise și rapide la căutarea în inbox-ul plin de e-mailuri.
Ce implică căutarea bazată pe AI?
Această tehnologie analizează nu doar cuvintele cheie din mesaje, ci și interacțiunile utilizatorului: ce e-mailuri deschide, la ce răspunde etc. Astfel, în locul clasicei sortări cronologice, inteligența artificială oferă sugestii personalizate, având în vedere comportamentul utilizatorului.
Această modificare semnificativă în funcționarea Gmail-ului permite comutarea între modul clasic („recent”) și cel nou („relevant”). Cu toate acestea, modul „relevant” este setat implicit.
Pentru o funcționare optimă a căutării bazate pe AI, Gmail are nevoie de acces la activitatea din contul utilizatorului. Aici, esențială este nu doar conținutul mesajelor, ci și modul în care utilizatorul interacționează cu platforma. Teoretic, datele sunt protejate, însă în practică, ele sunt procesate, iar utilizatorii încep să acorde mai multă atenție diferenței dintre termenii „nu putem” și „nu vom”.
Cum poți limita utilizarea căutării bazate pe AI și a funcționalităților AI în Gmail?
Google nu oferă o opțiune directă de dezactivare a căutării bazate pe AI, însă poți controla accesul și utilizarea datelor prin dezactivarea funcționalităților inteligente și a personalizărilor. Acestea sunt pașii pe un calculator:
- Accesează Gmail și conectează-te la contul tău într-un browser.
- Apasă pe pictograma de setări (în partea de sus, dreapta).
- Selectează „Afișează toate setările”.
- Acceseză fila „General”.
- Deplasează-te până la secțiunea „Funcții inteligente”.
- Dezactivează opțiunea: „Permiterea funcțiilor inteligente din Gmail, Chat și Meet să utilizeze conținutul mesajelor…”
- Dezactivează și „Funcții inteligente Google Workspace”.
Acești pași pot fi urmați și pe dispozitive mobile, cu mici variații.
Dezactivând funcțiile inteligente Gmail, vei opri asistența AI precum: completarea automată mesajelor, răspunsurile automate, căutarea personalizată avansată, organizarea automată în categorii („Promoții”, „Social”) și afișarea informațiilor esențiale în carduri (rezervări, bilete, facturi). De asemenea, vei limita accesul datelor tale către alte aplicații Google, precum Maps, Calendar sau Wallet.