Un studiu al cheltuielilor de campanie electorală a analizat investițiile realizate de formațiuni politice, persoane afiliate și candidați independenți prin platformele Meta (Facebook, Instagram) și Google (Google, YouTube) în prima săptămână de campanie (5-11 aprilie).
Cheltuielile înregistrate au depășit 1,1 milioane de lei. În primele trei luni ale anului, suma alocată pentru promovare a fost de 4,6 milioane de lei, potrivit surselor consultate. Platformele candidaților Victor Ponta, Nicușor Dan și Crin Antonescu au consumat 67% din acest buget, echivalent cu 797.000 de lei. Această sumă include și reclame promovate de alte formațiuni politice în numele lui Crin Antonescu.
Potrivit sursei, „deși în prima săptămână de campanie s-au alocat 11,5 milioane de lei pentru producția și difuzarea materialelor publicitare online, observăm că fondurile utilizate pentru promovarea online sunt relativ reduse. Se poate presupune că o parte importantă din cheltuieli este destinată consultanței și promovării prin alte canale digitale.”
Cele mai multe reclame au fost plasate de pagini afiliate formațiunii AUR (peste 384 reclame), UDMR (213 reclame), PNL (106 reclame) și PSD (100 reclame). Candidații au utilizat reclame în următoarele proporții: Nicușor Dan (35 reclame), Crin Antonescu (41 reclame) și Victor Ponta (33 reclame).
Cu toate acestea, cele mai active pagini în ceea ce privește numărul de reclame au fost cele asociate cu AUR (cum ar fi „Oameni de AUR”) și UDMR, inclusiv pagina partidului sau a liderului.
Trei conturi menționate în analiza anterioară privind cheltuielile din precampanie sunt inactive sau șterse. Două dintre acestea, asociate AUR, „Oameni de Aur” (11.417 lei pentru 168 de reclame) și „Oastea de AUR” (1.604 lei pentru 17 reclame), nu mai sunt active. De asemenea, a fost ștearsă pagina „România pe primul loc”, care promova campanii negative împotriva unor candidați și postări pozitive în favoarea altuia; acest candidat nu și-a asumat responsabilitatea.
Creșteri ale cheltuielilor pentru Antonescu, Ponta și Dan
Datele arată o creștere a cheltuielilor pentru conturile lui Crin Antonescu, Victor Ponta și Nicușor Dan în ultimele zile.
În prima săptămână de campanie, pe platformele Google s-au cheltuit aproape 97.000 de lei. Paginile asociate cu UDMR și PSD (câte un sfert din total), Crin Antonescu, Nicușor Dan și USR au avut cele mai mari cheltuieli.