Autoritățile europene au sancționat Apple și Meta cu sume importante în euro, intensificând aplicarea unor reguli stricte în domeniul concurenței digitale.
Comisia Europeană a aplicat o amendă de 500 de milioane de euro companiei Apple pentru că a împiedicat dezvoltatorii de aplicații să direcționeze utilizatorii către alternative mai accesibile în afara App Store-ului său.
Totodată, Comisia a sancționat Meta Platforms cu 200 de milioane de euro pentru că a impus utilizatorilor Facebook și Instagram alegerea între a vedea reclame sau a plăti pentru a le evita.
Aceste sancțiuni sunt mai mici decât amenzile substanțiale aplicate anterior companiilor tehnologice mari în cazuri de concurență neloială.
Decizia Comisiei marchează prima aplicare a Regulamentului UE privind Piețele Digitale
Aceste decizii, inițial programate pentru martie, au fost amânate probabil din cauza escaladării tensiunilor comerciale transatlantice cu fostul președinte american.
Aceste decizii reprezintă prima aplicare a Regulamentului UE privind Piețele Digitale (Digital Markets Act), intrat în vigoare în 2024. Acest regulament, promovat de fostul comisar Thierry Breton, are scopul de a reglementa activitatea marilor companii digitale din Europa.
Acesta este un set de reguli comprehensive, care urmăresc să ofere mai multe opțiuni utilizatorilor și întreprinderilor și să împiedice marile companii tehnologice de a monopoliza piețele digitale.
DMA urmărește să asigure că utilizatorii au control complet asupra utilizării datelor lor online și că întreprinderile pot comunica liber cu clienții proprii.
„Deciziile de astăzi demonstrează că atât Apple, cât și Meta au limitat libertatea utilizatorilor și, prin urmare, sunt obligate să își modifice practicile”, a declarat Henna Virkkunen.
Apple a anunțat că va contesta sancțiunea, acuzând Comisia Europeană de o abordare nedreaptă și menționând eforturile depuse pentru a respecta respectivele reglementări.
Joel Kaplan, oficial în cadrul Meta, a afirmat că Comisia Europeană încearcă să dezavantajeze companiile americane de succes, în timp ce permite companiilor din alte zone geografice să funcționeze cu alte standarde.
Foto: Profimedia