Recentul ordin al Ministerului Finanțelor privind despăgubirea cetățenilor români care au depus economii la CEC pentru achiziționarea de autoturisme Dacia a generat o nouă undă de interes. Aceștia ignorau faptul că această posibilitate a fost reglementată pentru prima dată în 2007, printr-o ordonanță de urgență, și ulterior prin lege, cu 11 ani în urmă.
- Oficiile BRD – Groupe Société Générale și ale Ministerului Finanțelor au declarat pentru o sursă de presă că, în baza documentelor legale anterioare, au deja despăgubit zeci de mii de beneficiari în ultimii 18 ani. Ordinul emis recent vizează un singur caz.
- Este vorba despre un „beneficiar izolat”, care, după atâta timp de la depunerea la CEC, a putut prezenta documentele autentice, asigurând astfel un răspuns favorabil pentru despăgubire.
- A urmat o întreagă procedură prin care Ministerul Finanțelor a emis un titlu de stat pentru un singur beneficiar, scadent peste o lună.
Ministerul Finanțelor a lansat, la data de 23 mai, un titlu de stat cu valoare fixă și fără dobândă, având scadență la 23 iunie.
La acea dată, statul va răscumpăra titlul, transferând suma de 21.719,29 lei (echivalentul a 4.291 de euro, conform cursului BNR de luni) către BRD – Groupe Société Générale, care va transfera suma în contul beneficiarului.
Conform datelor publice, din 2007 până în prezent, Ministerul Finanțelor a emis 35 de ordine privind emisiunea de titluri de stat pentru despăgubirea persoanelor fizice care au constituit depozite pentru achiziționarea de autoturisme Dacia și a transferat în conturile CEC și BRD o sumă totală de 816.412.583,60 lei pentru aproximativ 39.000 de beneficiari.
Numărul beneficiarilor despăgubiți a scăzut semnificativ spre finalul perioadei, conform datelor transmise de Ministerul Finanțelor. În ultimii zece ani, Ministerul Finanțelor a emis 24 de ordine, aprobate prin prospecte de emisiune a titlurilor de stat, pentru despăgubirea a 144 de beneficiari.
Demersuri legislative
Reprezentanții BRD au subliniat, la solicitarea unei surse de presă, că posibilitatea de despăgubire nu este un fenomen nou.
„Cadrul legal referitor la despăgubirea persoanelor care, până la data de 15 februarie 1992, au constituit depozite la CEC, precum și a celor care au transferat aceste sume ulterior în conturile Băncii Române pentru Dezvoltare – BRD SA – pentru achiziționarea de autoturisme Dacia este existent de peste 10 ani, din 2014”, a declarat directorul de comunicare al BRD – Groupe Société Générale.
Acesta a subliniat că Ordinul Ministrului Finanțelor din 17 martie, publicat în Monitorul Oficial, vizează un singur titlu de stat pentru un singur beneficiar care îndeplinește condițiile legale.
„Majoritatea beneficiarilor au fost despăgubiți după 2014. Însă sunt sporadic cazuri noi pentru care Ministerul Finanțelor emite titluri de stat pentru despăgubire”, a precizat directorul de comunicare al BRD.
Ordinul nr. 476/2025, datat pe 17 martie și publicat în Monitorul Oficial, include și prospectul de emisiune a titlului de stat pe numele BRD.
Procedura despăgubire
Ministerul Finanțelor a detaliat procedura pentru cazul „beneficiarului izolat”, de la prezentarea de către acesta a documentelor până la emisiunea titlului de stat.
Conform OUG 156/2007 privind despăgubirea persoanelor fizice:
„ART.1 (1) Persoanele fizice care până la o anumită dată au efectuat depuneri la CEC, precum și cele care au transferat aceste sume în conturile BRD pentru achiziționarea de autoturisme, au dreptul la despăgubiri dacă depozitele îndeplinesc condiții specifice.”
(2) În contextul acestei ordonanțe, depozitele eligibile sunt cele constituite pentru achiziționarea de autoturisme, fără dobândă, fără retrageri.
Pentru sumele transferate de la CEC la BRD, responsabilitatea pentru corectitudinea sumelor despăgubirilor revine BRD, Ministerul Finanțelor având responsabilitatea eliberării și retragerii titlurilor de stat.
„Ca urmare a verificării și validării cererii, BRD a solicitat Ministerului Finanțelor să emită titlul de stat în conformitate cu prevederile legale. O astfel de procedură a fost stipulată în hotărâri precum H.G. nr. 392/2014. “
Conform Legii nr. 9/2014 și a H.G. 392/2014, Ministerul Finanțelor și BRD au încheiat o convenție pentru emisiunea titlului de stat pentru despăgubirea persoanelor care au efectuat depuneri pentru achiziția de autoturisme la CEC înainte de 1990, ulterior transferate la BRD.”
Consecvent, atât BRD, cât și Ministerul Finanțelor nu pot oferi mai multe informații despre beneficiarul despăgubit.
Prima Dacie
Pornind de la materiale documentare, Gândul a reconstituit contextul lansării primului model Dacia și istoria acestuia.
La 20 august 1968, Nicolae Ceaușescu a inaugurat Uzina de Autoturisme din Pitești, prezent la lansarea primei mașini model Dacia 1100, sub licență Renault.
(Descrierea imaginii)
Primele prototipuri au fost produse cu câteva săptămâni înainte de inaugurare. Producția Dacia 1100 a fost realizată între anii 1968 și 1972, cu puţin peste 37.000 de exemplare.
(Informațiile despre Dacia)