Cum a eșuat nava de război
Cel mai recent vas de război al flotei nord-coreene, menit să ilustreze progresele în modernizarea navală, a întâmpinat o problemă gravă. Pe 21 mai, un defect la sistemul de lansare a dus la o coborâre prematură a părții din spate în apă, avariind o parte importantă din corpul navei și blocând pupa pe șantier. Agenția de știri oficială KCNA a relatat evenimentul.
Liderul Kim Jong-un, prezent la lansarea nereușită din Chongjin, a calificat incidentul drept o acțiune „criminală”. El a cerut o intervenție rapidă pentru repararea navei neidentificate, înainte de sesiunea plenară a Partidului Muncitorilor din iunie, considerând-o un obiectiv crucial pentru onoarea națională.
Obiecte misterioase, surprinse în imaginile din satelit
Imagini din satelit au dezvăluit că Coreea de Nord a amplasat mai multe obiecte neobișnuite lângă nava avariată. Conform unor surse, aceste elemente par a fi niște baloane, așezate în jurul distrugătorului de 5.000 de tone parțial scufundat după incidentul de săptămâna trecută.
Experții presupun că aceste forme misterioase ar putea contribui la refacerea navei sau la protejarea ei de supravegherea prin mijloace aeriene fără pilot. Această situație constituie un revers pentru ambițiosul program de modernizare navală nord-coreean.
Oficialii s-au implicat urgent în remedierea daunelor și identificarea vinovaților. În zilele recente, patru persoane au fost reținute, printre care și inginerul-șef al șantierului naval.
La ce ar putea servi aceste obiecte?
Analizele sugerează că baloanele mențin o strategie de reparare rapidă. Un analist militar sud-coreean, Yu Yong-weon, a declarat că scopul acestor dispozitive pare a fi prevenirea unei scufundări ulterioare, mai degrabă decât readucerea navei la suprafață.
Un fost ofițer naval american, Carl Schuster, a explicat că, dacă sunt într-adevăr baloane, acestea pot îndeplini două funcții principale: împiedică recunoașterea prin drone la altitudini joase și medii și reduc presiunea asupra părții navei blocate pe doc.
„Această secțiune a suferit cele mai severe avarii, fiind supusă unor presiuni puternice, în timp ce restul navei este deasupra apei,” a spus el pentru o sursă de știri.
Ce se observă în imaginile din satelit?
Imagini din satelit, furnizate de Maxar Technologies, arată mai mult de o duzină de obiecte luminoase, asemănătoare baloanelor, amplasate în jurul distrugătorului încă din 23 mai.
Experții în apărare au sugerat că, având în vedere forma și aripioarele, acestea ar putea fi versiuni mai mici ale unor aeronave aerostatice, cu o oarecare similitudine cu dirijabilele.
Schuster a observat că imaginile nu prezintă niciun dispozitiv de flotație care să susțină corpul navei, o procedură utilizată uneori în astfel de situații, și a speculat că industria navală nord-coreeană s-ar putea să nu aibă tehnologiile necesare.
Riscuri în operațiunea de salvare
Nick Childs, expert în forțe navale, avertizează că utilizarea baloanelor pentru menținerea la suprafață sau pentru ridicarea navei ar putea provoca daune suplimentare. „Este foarte probabil ca nava să fie deja supusă unor presiuni considerabile,” a declarat el pentru o sursă de știri, adăugând că ridicarea acesteia ar putea accentua stresul.
Procedura obișnuită implică atingerea unei flotabilități optime și apoi ridicarea navei din adâncuri.
Coreea de Nord a identificat recent și persoana responsabilă de momentul jenant al răsturnării vasului de război al lui Kim Jong-un, o nouă arestare a unui oficial fiind anunțată în contextul incidentelor recente. Bucată din corpul navei a fost afectată lamomentul incidentului cu distrugătorul de 5.000 de tone.