Ministerul Finanțelor (MF), condus interimar de Barna Tanczos (UDMR), a modificat, la data de 11 iunie, normele metodologice ale Legii 477/2003, referitoare la finanțarea pregătirii economiei și a teritoriului pentru apărare și la elaborarea bugetului național de război.
Conform noilor norme, publicate în Monitorul Oficial la 16 iunie, pe baza planului aprobat de Guvern pentru pregătirea națională de apărare, Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale încheie contracte cu companiile responsabile, în limita fondurilor alocate de la bugetul de stat, pentru implementarea măsurilor de pregătire a economiei pentru apărare.
Sursa: Monitorul Oficial
Ce stabilesc noile norme?
Pentru a asigura finanțarea pregătirii teritoriului național pentru apărare, autoritățile centrale și locale, precum și instituțiile implicate în apărare, siguranța națională și ordinea publică, au obligația de a include în planurile lor de investiții, cu prioritate, fondurile necesare pentru obiectivele aprobate de Consiliul Suprem de Apărare a Țării, comunicate de Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale.
Aceste propuneri, precum și modificările în procesul de elaborare a bugetului anual, față de solicitările inițiale pentru fonduri de pregătire a teritoriului, vor fi aprobate prealabil de Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale.
2. Fundamentarea alocațiilor anuale de la bugetul de stat pentru finanțarea pregătirii economiei și teritoriului pentru apărare se bazează pe justificările prezentate de gestionarii principali de fonduri, conform planurilor și programelor de pregătire aprobate.
În bugetele gestionarilor principali de fonduri relevante, sunt incluse următoarele categorii de cheltuieli:
a) Cheltuieli curente, pentru costurile bunurilor și serviciilor legate de:
– transport, manipulare, depozitare, conservare, actualizare, testare, valorificare, eliminare și evidență contabilă a materialelor rezervei de mobilizare;
– costurile administrative și de pază ale depozitelor, distincte de cele ale producției curente;
– punerea în conservare a echipamentelor și instalațiilor necesare apărării;
– actualizarea documentațiilor tehnice și tehnologice, precum și a sculelor, dispozitivelor și verificatoarelor (S.D.V.);
– alte cheltuieli prevăzute de lege.
b) Cheltuieli cu activele nefinanciare, inclusiv:
– finanțarea achizițiilor, reparațiilor și actualizărilor produselor din rezerva de mobilizare;
– finanțarea obiectivelor din planul de pregătire a teritoriului;
– finanțarea altor activități de pregătire prevăzute de lege.
Propunerile de fonduri trebuie să ia în considerare realizările anterioare și eventualele noi nevoi, precum și reducerea cheltuielilor neeficiente.
3. Fondurile necesare pregătirii sunt aprobate și utilizate în conformitate cu prevederile legale.
4. Cheltuielile sunt gestionate în limita creditelor bugetare aprobate, din capitolele și titlurile relevante din clasificarea indicatorilor privind finanțele publice.
5. Pentru servicii de pregătire, se încheie contracte cu furnizorii, incluzând cheltuielile pentru personal și pentru activitățile de pregătire, la nivel necesar.
Capitolul II: Finanțarea și evidenta produselor scoase din rezerva de mobilizare.
1. Operatorii economici implicați în gestiunea rezervelor trebuie să preîntâmpine deteriorarea acestora prin actualizare/reparații, conform prevederilor legale. Aceste reparații se realizează prin substituirea bunurilor cu altele noi. În cazul imposibilității de substituire, vânzarea la prețuri reduse este permisă, cu aviz legal.
2. Produsele pot fi scoase sub formă de împrumut, excepțional, prin autorizație guvernamentală, cu condiții precise de restituire și garanție.
3. Utilizarea echipamentelor în depozite este condiționată de contractele încheiate.
4. Valorificarea definitivă a bunurilor din rezerva de mobilizare are loc în caz de modificări ale nomenclatoarelor sau expirări.
Capitolul III: Contabilitate și inventariere.
1. Rezervele se gestionează și contabilizează distinct de activitatea principală a companiilor, în conformitate cu legea fiscală, și se monitorizează separat.
2. Inventarierea este efectuată conform metodologiilor legale și rezultatele sunt transmise Administrației Naționale pentru gestionarea corespunzătoare.
Capitolul IV: Elaborarea bugetului de stat pentru război.
Ministerul Finanțelor elaborează bugetul de război pe baza planului de mobilizare, al propunerilor diverselor instituții și al avizelor emise de Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale.
1. În elaborarea bugetului, se ia în considerare statutul de membru NATO și obligațiile asumate.
2. Baza de calcul pentru bugetul de război este bugetul anual existent, detaliat pe gestionari de fonduri, capitole și titluri. Aceste date vor fi ajustate în funcție de cerințele planului de mobilizare.
3. În contextul resurselor financiare limitate, propunerile de cheltuieli pentru bugetul de război vor lua în calcul măsuri de austeritate, focusându-se pe:
4. Bugetul de război se elaborează pe baza prețurilor stabilite pentru bugetul anual și indicatorilor macroeconomici, confirmate de Institutul Național de Statistică (INS). Valoarea indicatorilor economici este importantă pentru actualizarea periodică a planului de mobilizare.
5. Modificările cheltuielilor bugetare pentru război se bazează pe modificările indicatorilor.
a) Cheltuielile de personal sunt estimate luând în calcul organigramele pentru război și procedurile specifice.
b) Cheltuielile pentru bunuri și servicii vor fi reduse semnificativ, prioritizând măsurile esențiale.
c) Cheltuielile de capital sunt orientate spre industria de apărare și pregătirea teritoriului pentru război. Prioritățile sunt analizate și avizate de Ministerul Apărării Naționale pentru o abordare integrată.
6. Autoritățile locale elaborează propuneri corespunzătoare privind bugetul de război, având prioritate pentru cheltuielile de pregătire a teritoriului, asistență medicală și protecția civilă.
ARTICole RELATate
(Acest spatiu rămâne gol, fara linkuri sau alte articole.)