Performanţa, colaborarea, perseverenţa şi inovaţia definesc proiectul realizat de studenţii Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN). Echipa SOLIS lansează oficial SOLIS Hyperion, noul vehicul solar, pregătit pentru prestigiosul concurs Bridgestone World Solar Challenge 2025, ce va avea loc în Australia.
Studenţii români vor concura cu alte 36 de echipe din 18 ţări, iar vehiculul lor va parcurge peste 3.000 de kilometri prin deşertul australian, de la Darwin la Adelaide, utilizând exclusiv energie solară şi o baterie cu o capacitate maximă de 3 kWh.
Vehiculul inovator este rezultatul unui proces îndelungat, început în 2018, când o idee născută din pasiune s-a transformat într-un proiect model pentru învăţământul tehnic românesc.
Proiectul este iniţiat de conferenţiarul dr. ing. Ștefan Breban, inspirat de experienţa sa academică în Franţa şi care a adus această viziune în România, creând un demers educaţional şi tehnologic unic.
De la primul prototip, EV1 (2019), până la actualul Hyperion (2025), echipa a construit şi testat cinci generaţii de vehicule solare, participând cu succes la competiţii internaţionale din Belgia, Italia şi Australia.
Modelul Hyperion, vehiculul avansat al echipei SOLIS
Cum funcţionează vehiculul solar dezvoltat de studenţii clujeni? Acesta foloseşte şasiul monococ din fibră de carbon al modelului anterior, cu un design redefinit, ampatament extins şi o suprafaţă solară mărită la 6 m², crescând astfel eficienţa energetică.
Vehiculul este echipat cu un sistem de protecţie Halo pentru siguranţa pilotului, faruri şi lumini proiectate şi fabricate integral de echipă, precum şi sisteme electrice optimizate pentru un consum redus.
Bateria are o capacitate de 3 kWh, iar propulsia este asigurată de un motor electric performant, utilizat şi în versiunile anterioare. Lungimea totală a vehiculului este de 5.225 mm, reprezentând o sinteză de inovaţie, performanţă şi sustenabilitate.
Naşterea echipei SOLIS
Participarea la concursul australian nu este prima experienţă a echipei. În 2023, modelul EV3 a devenit primul vehicul solar românesc care a finalizat o cursă de 1.200 km folosind exclusiv energie solară.
Echipa SOLIS reuneşte peste 40 de studenţi din diverse specializări – mecanică, electrică, electronică, software, aerodinamică, design industrial şi management – oferindu-le o experienţă educaţională interdisciplinară, practică şi captivantă.
„Povestea echipei SOLIS a început cu viziunea conf. dr. ing. Ștefan Breban, care, în timpul studiilor sale la École des Hautes d’Ingenieur din Lille (2005–2011), a intrat în contact cu proiectul echipei Hélios Solar Car.
Această experienţă l-a inspirat să creeze un proiect similar în România. În 2012 a încercat iniţial să lanseze ideea, însă abia în 2018, alături de prof. dr. ing. Călin Neamțu, proiectul a luat contur, odată cu formarea unei echipe de studenţi pasionaţi care au început construcţia primului vehicul solar”, a povestit Gabriela Andronache, liderul echipei Solis.
Colaboraarea din echipa SOLIS: „Performanţa provine din pasiune”
Studenţii sunt implicaţi activ în toate fazele proiectului: de la conceperea şi designul preliminar până la fabricaţie, testare şi participarea la competiţii internaţionale, evidenţiind importanţa colaborării pentru succesul proiectului SOLIS.
„Construcţia vehiculelor solare necesită colaborare interdisciplinară, perseverenţă şi adaptabilitate. Fiecare membru aduce un aport valoros de abilităţi, de la proiectarea CAD şi integrarea electronică la testare şi strategie de competiţie. După cum afirmă şi Ervin Bálint, team managerul primei echipe de studenţi, performanţa izvorăşte din pasiune, transferul de cunoştinţe şi continuitate – cheia succesului pe termen lung”, a declarat Gabriela.
Munca asiduă din spatele proiectelor SOLIS
Liderul echipei SOLIS a vorbit şi despre efortul depus, menţionând că mulţi studenţi îşi dedică timpul liber acestui proiect, lucrând adesea în afara programului universitar.
„Fiecare vehicul solar presupune luni întregi de proiectare, simulare, testare şi construcţie. De exemplu, Solis EV4 a fost realizat într-un timp record de doar 9 luni, în condiţii de resurse limitate şi termene extrem de stricte. Însă efortul depăşeşte partea tehnică, incluzând organizare, logistică, atragerea de sponsori şi pregătirea pentru competiţiile internaţionale.
Mulţi studenţi îşi dedică timpul liber proiectului, lucrând adesea în afara programului academic. Acest angajament demonstrează nu doar pasiune, ci şi un puternic spirit de echipă şi determinare”, a explicat Gabriela Andronache.
Momente esenţiale ale echipei Solis
- 2021 – Prima competiţie cu Solis EV1 la iLumen European Solar Challenge (Zolder, Belgia); 7 tururi finalizate, în ciuda problemelor cu bateria.
- 2022 – Solis EV2 a parcurs 150 de tururi fără defecţiuni, plasându-i pe echipa pe locul 13 din 18.
- 2022 – Participare la concursul din Italia, pe circuitul de la Imola.
- 2023- 2024 – Solis EV3 parcurge 1200 km cu energie solară, în pregătirile pentru concursul din Australia.
- 2024 – Solis EV4, cel mai avansat vehicul până acum, concură la IESC 2024. Retras din cauza unei defecţiuni, a demonstrat capacitatea de competiţie de top.
Echipa SOLIS, inovaţie solară la nivel internaţional
Echipa SOLIS îşi propune continuarea participării la competiţii internaţionale şi îmbunătăţirea performanţelor vehiculelor. Obiectivele următoare includ:
- participarea la World Solar Challenge în Australia şi clasarea în top 10,
- atragerea de noi membri pasionaţi şi dezvoltarea capacităţii de cercetare şi producţie.
Proiectul SOLIS este recunoscut şi la nivel naţional pentru performanţele sale. Echipa Universităţii Tehnice din Cluj este inclusă în campania „100 de tineri pentru dezvoltarea României”.
Proiectul SOLIS promovează tehnologiile ecologice, sustenabilitatea şi dezvoltarea profesională a tinerilor ingineri români.