Nu credem că există un adept al genului MMORPG care să nu fi auzit măcar de EverQuest. Lansat în 1999, EverQuest a fost unul dintre jocurile care au influențat considerabil evoluția MMO-urilor, definindu-se prin comunități entuziaste și un sistem de joc care a inspirat o generație întreagă de titluri.

Mai mult decât atât, EverQuest a fost unul dintre puținele titluri care a beneficiat de proiecte de emulare private, recunoscute chiar de creatorii săi. În 2015, Daybreak Games – studio succesor al Sony Online Entertainment și titular al licenței EverQuest – a recunoscut oficial serverul privat Project 1999, un proiect comunitar care își propunea să păstreze experiența clasică a jocului, fără scop comercial.

Cu toate acestea, Daybreak a schimbat recent strategia și a inițiat un proces legal împotriva celui mai important proiect privat EverQuest din prezent: The Hero’s Journey. Această inițiativă a stârnit atenția pentru mecanica inovatoare și pentru modul în care a făcut accesibil jocul EverQuest chiar și jucătorilor fără grupuri mari.

Această decizie a surprins comunitatea, în special având în vedere că Daybreak era cunoscută pentru o atitudine tolerantă față de serverele private, atitudine considerată un semn de respect pentru fanii dedicați care au menținut jocul relevant de-a lungul anilor. Procesul intentat împotriva The Hero’s Journey invocă încălcări ale drepturilor de autor și ale mărcii, sugerând că, în afara nostalgiei și a intențiilor bune, granița dintre omagiu și încălcarea legală a devenit mai strictă.

Pentru fanii EverQuest, situația pare cel puțin frustrantă: THJ nu își propunea câștiguri financiare, dar reușise să ofere o reinterpretare solidă și echilibrată a jocului clasic, adaptată stilului de joc modern, în care nu mai ai timp pentru sesiuni lungi de joc sau să cauți grupuri în zone obscure. În schimb, jocul a devenit mult mai accesibil, fără a compromite esența care a făcut jocul celebru.

Pentru industrie, acest caz ridică serioase semne de întrebare. De mulți ani, serverele private au existat într-o zonă gri, tolerate tacit, uneori chiar indirect sprijinite, atâta timp cât nu aduceau profit și mențineau comunitatea vie. Dar procesul intentat de Daybreak pare să pună capăt acestei ere. Ultima speranță a proiectelor fan-made de a primi o aprobare oficială din partea marilor companii pare să se estompeze, cu acest precedent legal. Și acest lucru nu afectează doar The Hero’s Journey, ci pune sub semnul întrebării viitorul tuturor serverelor private din lumea MMORPG-urilor, de la inițiativele mici de conservare până la comunitățile întregi care au ținut în viață titluri abandonate de creatori.

Rafael Popa

Pasionat de gaming și tehnologie, când nu sunt într-un raid WoW, mă găsești pe forumuri obscure din domeniu, scriind despre pasiunile mele și alte idei interesante.