Daniel David: Sistemul preuniversitar – o înțelegere prea profundă, o problemă

daniel-david-afirma-ca-intelege-foarte-bine-sistemul-preuniversitar:-din-pacate-inteleg-prea-bine,-asta-este-problema daniel-david-afirma-ca-intelege-foarte-bine-sistemul-preuniversitar:-din-pacate-inteleg-prea-bine,-asta-este-problema
Daniel David afirmă că înțelege foarte bine sistemul preuniversitar: Din păcate înțeleg prea bine, asta este problema

Ministrul Educației, Daniel David, a afirmat recent că are o înțelegere profundă a sistemului educațional preuniversitar, deși anterior a recunoscut că nu îl cunoaște la fel de bine ca pe cel universitar.

„Din păcate, înțeleg prea bine această realitate. Știu ce semnifică normele și sistemul”, a declarat Daniel David într-o intervenție live la o televiziune națională, joi.

Această declarație a fost reluată și într-un comunicat oficial al Ministerului, după aprobarea Legii Bolojan prin angajarea responsabilității guvernamentale. În acest document, David a subliniat că „cunosc bine sistemul educațional (preuniversitar/universitar) și de cercetare și cunosc modul în care funcționează atât din interior, cât și din exterior. Astfel, înțeleg disfuncționalitățile ambelor categorii de actori, care se exprimă vehement în aceste zile, și mă străduiesc să le corectez.”

Advertisement

Cu toate acestea, la începutul mandatului său, în ianuarie 2025, într-o conferință de presă, ministrul educației declara că nu deținea o imagine completă asupra învățământului preuniversitar.

„La preluarea funcției, cunoșteam cele trei componente ale sistemului, dar nu anticipau gradul înalt de interes al publicului și al presei pentru învățământul preuniversitar. Această zonă, cunoscută bine în calitate de rector, acum o cunosc și mai bine în calitate de ministru.”

În primele luni de mandat, a făcut mai multe declarații care indicau o oarecare preferință pentru cercetarea și educația universitară față de școli, licee și grădinițe.

„Nu am venit să schimb radical lucrurile, dar orice modificare necesită justificare. Pe baza raportului pe care îl voi avea disponibil în luna mai, putem discuta despre abordări alternative pe termen mediu și lung.”

Raportul menționat, lansat la data anunțată, nu conținea nicio prevedere integrată în Legea Bolojan. La fel, legea nu a inclus niciun aspect din acel document.

Deși președintele Nicușor Dan și prim-ministrul Ilie Bolojan își exprimaseră sprijinul public pentru viziunea lui David asupra reformei, măsurile adoptate ulterior s-au deviat de la această orientare.

Lipsa cadrelor didactice, o problemă persistentă

În comunicările sale, ministrul a subliniat frecvent deficitul acut de cadre didactice cu care se confruntă România de mult timp. Această problematică a fost abordată și în interviul de joi.

„Este o problemă cunoscută de doi ani și identificată la minister de 5-7 ani. Profesorul Andruh a discutat la Academie despre chimie și alte domenii. Toți am fost de acord că o creștere salarială în domeniul sănătății este necesară pentru a reține personalul medical. Și în educație, suntem într-o situație similară: începem să lipsească profesori, și trebuie să îmbunătățim statutul social al profesiei. Acest lucru se realizează prin diverse măsuri precum bonusuri și traininguri, dar în principal prin creșterea salariilor. Salariul reflectă aprecierea socială a profesiei, fără o astfel de apreciere nu se pot face progrese.”

Raportul menționat evidențiază dificultatea suplinitorilor calificați de a obține posturi pe termen nelimitat. Daniel David a susținut necesitatea unui nou sistem de titularizare și a unor salarii mai mari pentru profesorii debutanți.

Cu toate acestea, noile prevederi din Legea Bolojan favorizează profesorii deja titularizați și cresc numărul de elevi pe clasă.

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement