Similar cu LG cu câțiva ani în urmă, Sony pare să se pregătească de retragerea de pe piața telefoanelor inteligente, inițial din Europa, și ulterior la nivel global. În timp ce compania a anunțat oficial retragerea din Finlanda, telefoanele Sony Xperia dispar treptat din majoritatea magazinelor europene, sugerând că livrările au fost întrerupte, rămânând disponibile doar exemplarele existente în stocurile magazinelor.

Semnalele unei retrageri a mărcii Xperia existau pentru cei cu o privire atentă, Sony refuzând cu încăpățânare să se alinieze la tendințele din industrie. Adresându-se aceluiași public, fanii brandului Xperia, Sony a lansat Xperia 1 VII într-un mod care nu atrage noi utilizatori: un ecran înalt și îngust, cu benzi negre la margini, un bun sistem de camere, dar fără inovații semnificative față de concurenții precum Oppo, Vivo sau Xiaomi, și tehnologii de acumulator depășite. Toate acestea, la un preț exorbitant, indicând că scopul Sony a fost mai degrabă reconfirmarea prestigiului și imaginii de marcă decât competitivitatea și sustenabilitatea pe termen lung a diviziei de telefoane.

Acum putem observa consecințele: aproape toate modelele Xperia sunt epuizate sau la stocuri reduse în magazinul oficial Sony, în special în Germania, Franța, Spania și Marea Britanie. Nu se pare că este vorba doar de o curățare a stocurilor, chiar și cel mai recent model, Xperia 1 VII, fiind aproape imposibil de găsit.

Advertisement

Fără un anunț oficial din partea Sony, această tranziție către o strategie axată exclusiv pe vânzări online și livrări prin distribuitori regionali poate fi interpretată și ca o măsură temporară pentru reducerea costurilor și optimizarea strategiei de business. Cu toate acestea, astfel de abordări sunt mai degrabă așteptate de la producători mai mici, nu de la un gigant tehnologic precum Sony.

Probleme similare cu lipsa stocurilor Xperia sunt raportate și în Japonia, forțând Sony să își ceară scuze față de clienții nemulțumiți.

Modificările din lanțul de aprovizionare sugerează că Sony a început externalizarea producției modelelor emblematice către alți producători. Compania s-a bazat deja pe parteneri terți pentru gama mid-range, iar externalizarea telefoanelor high-end indică o posibilă retragere similară cu cea a Nokia, unde brandul Xperia ar putea continua doar prin acorduri de licențiere pentru dispozitivele altor producători.

În ciuda comunității de utilizatori fideli, pasionați de camere și tehnologie, telefoanele Sony dețin doar o cotă minoră din piața globală a telefoanelor inteligente, și sunt greu de găsit în magazinele fizice. Divizia de telefonie mobilă a Sony înregistrează pierderi de ani de zile, dar este susținută de alte departamente mai profitabile. Similar cu LG, care s-a retras complet, Sony ar putea alege o abordare pragmatică, dezvoltând telefoane Xperia în parteneriat cu alți producători sau închiriind simplul nume Xperia altor producători.

Aurelian Mihai

Sunt pasionat de ultimele inovații și gadgeturi tehnologice. În afara scrierii pentru Zona IT, mă mai ocup de seriale științifico-fantastice, documentare și tot felul de informații interesante pe internet. În weekend, prefer să merg cu bicicleta în parc sau cu familia prin țară.