Conform unui comunicat al Ministerului Educației, echipele de experți au fost selectate în urma unui concurs public din 2021, ținându-se cont de următoarele criterii: pregătire profesională, experiență în proiectarea curriculară, experiență în analiza și proiectarea programelor școlare, realizarea unui proiect inovativ de programă și activitate didactică. Aceste criterii au fost actualizate cu sugestiile Academiei Române și ale mediului universitar, membri ai grupurilor de lucru pentru elaborarea programelor școlare gimnaziale și a planurilor-cadru liceale, precum și cu propunerile partenerilor (de exemplu, organizații științifice și profesionale), cu care Ministerul Educației are parteneriate.
Specialiștii trebuie să respecte următoarele principii:
- Programele trebuie să fie mai concise și mai relevante, fiecare echipă având ca referință minim 3 modele europene.
- Programele trebuie să aibă o legătură clară și logică cu etapa anterioară (gimnaziu) și cu potențialul universitar. În acest scop, echipele includ specialiști din învățământul preuniversitar (inclusiv profesori care au lucrat la programele gimnaziale), precum și specialiști universitari și din Academia Română.
- 25% din timpul alocat unei discipline ar trebui să fie destinat activităților de consolidare, remediere, aplicare a cunoștințelor în contexte practice.
După finalizarea planurilor-cadru, definirea unui conținut adecvat și relevant este crucială pentru valoarea studiilor liceale, inclusiv pentru combaterea analfabetismului funcțional. Ghidurile noi, bazate pe Raportul QX, vor sprijini relevanța acestui proces. În continuare, ne vom concentra pe metode eficiente de predare și pe elaborarea de materiale didactice captivante. Se estimează că în 4-5 ani vom observa efecte pozitive asupra relevanței sociale a studiilor liceale și reducerii analfabetismului funcțional”, a declarat ministrul Daniel David.