Taxa de 1% pe cifra de afaceri: Ce este, câți bani a adus și pe cine vizează

analiza-exclusiv-|-ce-e,-de-fapt,-taxa-de-1%-pe-cifra-de-afaceri-pe-care-guvernul-bolojan-o-vrea-eliminata-si-cati-bani-a-adus-la-buget.-nu-vizeaza-doar-multinationale,-ci-si-companii-romanesti analiza-exclusiv-|-ce-e,-de-fapt,-taxa-de-1%-pe-cifra-de-afaceri-pe-care-guvernul-bolojan-o-vrea-eliminata-si-cati-bani-a-adus-la-buget.-nu-vizeaza-doar-multinationale,-ci-si-companii-romanesti
Analiză exclusiv | Ce e, de fapt, taxa de 1% pe cifra de afaceri pe care Guvernul Bolojan o vrea eliminată și câți bani a adus la buget. Nu vizează doar multinaționale, ci și companii românești

Guvernul actual intenționează să renunțe la taxa de 1% aplicată firmelor cu venituri peste 50 de milioane de euro. Această măsură vizează atât companii străine, cât și companii românești.

Eliminarea taxei este prevăzută în proiectul de lege al „Pachetului II” de măsuri fiscale, urmând a intra în vigoare începând cu anul 2026.

În prima jumătate a anului 2024, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a încasat 2,06 miliarde de lei din această taxă, potrivit surselor ZF.

Advertisement

„Conform datelor ANAF, încasările din impozitul minim pe cifră de afaceri, colectate în primele șase luni ale anului 2024, au ajuns la 2,06 miliarde de lei”, au declarat reprezentanții ANAF.

Informații obținute de o sursă indică o valoare totală a încasărilor din această taxă, până la sfârșitul anului 2024, apropiată de 4 miliarde de lei.

Diferențe de opinie în coaliție privind încasările

În prezent, nu există date oficiale despre încasările din taxa minimă pe cifră de afaceri. Totuși, există divergențe de opinie între partidele din coaliția de guvernare cu privire la aceste cifre.

Autoritățile justifică eliminarea taxei prin stimulente pentru investiții, fără a prezenta studii de impact sau detalii suplimentare.

  • Care sunt investițiile anticipate?
  • Care este impactul bugetar al acestei măsuri?

Această decizie, considerată de unii un „cadou” pentru companiile mari, nu impune condiționalități privind investițiile.

De la începutul mandatului, guvernul a majorat o serie de taxe pentru cetățeni, inclusiv TVA, impozitul pe proprietate și accizele, în timp ce premierul a declarat că România se află într-o situație financiară precară.

Prin acest pachet de măsuri, guvernul elimină taxa minimă pe cifră de afaceri, introdusă de guvernul precedent, cu efect din 2024.

Explicațiile Ministerului Finanțelor

Ministerul Finanțelor recunoaște contribuția acestei taxe la creșterea veniturilor bugetului de stat.

„Încasările din impozitul pe profit au crescut cu 23,5%, până la 35,98 miliarde de lei, datorită creșterii veniturilor provenite din impozitul pe profit, inclusiv din impozitul minim pe cifra de afaceri aplicat agenților economici și impozitul pe profit de la bănci”, se arată în documentul cu privire la execuția bugetului statului din 2024.

În 2024, veniturile din impozitul pe profitul companiilor au crescut cu aproape 6,8 miliarde de lei, dintre care aproximativ 4 miliarde provin exclusiv din impozitul minim pe cifra de afaceri al marilor firme.

Discuțiile privind impozitarea companiilor multinaționale sunt un subiect vechi. Guvernele anterioare au inițiat de asemenea introducerea acestei taxe.

  • Motivul principal pentru introducerea taxei este diferența de profit între companiile multinaționale și cele locale, care se traduce în plăți mai mici de impozite la bugetul național.
  • Această practică este legală și reprezintă o formă de optimizare fiscală.

Companiile multinaționale dispun de mai multe metode pentru a reduce impozitul datorat în România, utilizând transferuri către entități din alte state, inclusiv cheltuieli de management.

Implicațiile pentru toate companiile mari

Introducerea taxei minime pe cifra de afaceri a vizat, în 2024, toate companiile din România cu cifră de afaceri peste 50 de milioane de euro, și nu doar pe cele străine, pentru a evita discriminările.

Calculul taxei: se aplică impozitul standard de 1%, scăzând cheltuielile de investiții. În contextul în care taxa pe profit este mai mică, se aplică taxa minimă pe cifră de afaceri şi invers.

Dacă impozitul pe profit este mai mic decât taxa minimă pe cifra de afaceri, atunci se plătește aceasta din urmă. Dimpotrivă, dacă impozitul pe profit este mai mare, se aplică taxa pe profit.

Cele mai mari companii din România

Top 10 companii din România, după cifră de afaceri, cuprind în principal firme multinaționale, însă unele au și acționariat românesc. De exemplu, OMV Petrom este o astfel de companie.

Aceste 10 companii au o cifră de afaceri cumulat de peste 200 de miliarde de lei înt într-o economie cu 3.000 de miliarde de lei.

Practic, 10 companii, ceea ce reprezintă o mică parte din totalul companiilor cu activitate din România, controlează o proporție semnificativă din afacerile din țară.

Nu există date publice despre plata impozitului pe cifra de afaceri pe fiecare companie în parte.

Top 10 companii din România după cifră de afaceri

  1. OMV Petrom SA – 30 miliarde lei;
  2. Automobile Dacia – 28 miliarde lei;
  3. OMV Petrom Marketing – 25 miliarde lei;

Sursa – Ministerul Finanțelor Publice


Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement