În data de 1 septembrie 2025, ziua programată pentru aterizarea președintei Comisiei Europene în România, o informație alarmantă a circulat rapid prin mediile de știri: „Avionul cu care Ursula von der Leyen se deplasa în Bulgaria a fost supus unui atac cibernetic atribuit Rusiei. Sistemul de poziționare prin satelit al aeronavei a fost afectat!”.
Știrea a devenit rapid un subiect de interes major, preluat de multiple publicații.
Publicarea inițială a fost atribuită Financial Times
Jurnaliștii de la Financial Times au publicat această informație, citând trei oficiali bulgari.
Conform surselor citate, un avion care transporta-o pe Ursula von der Leyen la Plovdiv, duminică după-amiază, a înregistrat o perturbare a sistemelor de navigație în apropiere de aeroport. Trei oficiali bulgari consideră incidentul o posibilă operațiune de interferență rusească.
“Întregul sistem GPS din zona aeroportului a înregistrat o defecțiune”, a declarat unul dintre oficiali. Pilotul a fost nevoit să aterizeze manual, bazându-se pe hărți analogice, după o oră de zbor peste aeroport. “A fost o interferență clară și evidentă”, au adăugat sursele.
Autoritatea Bulgară pentru Servicii de Trafic Aerian a confirmat incidentul, precizând o creștere a perturbarilor sistemului GPS din februarie 2022. “Aceste interferențe afectează recepția precisă a semnalelor GPS, creând probleme operaționale pentru aeronave și sistemele terestre”.
Comisia Europeană a confirmat ulterior incidentul. „A avut loc o perturbare a sistemului GPS, însă avionul a aterizat în siguranță în Bulgaria”, a declarat un purtător de cuvânt.
Acesta a adăugat că autoritățile bulgare suspectează o interferență intenționată din partea Rusiei, menționând amenințările și intimidările specifice comportamentului ostil al Rusiei.
Înainte de aterizarea în siguranță a Ursulei von der Leyen în România, s-au vehiculat diverse scenarii, fără a se pune la îndoială, totuși, veridicitatea incidentului. A fost cu adevărat vorba de un atac direct asupra aeronavei?
Pentru a înțelege mai bine situația, Gândul a stat de vorbă cu patru piloți experimentați, doi de la Tarom, un pilot sub anonimat și un pilot militar, fost șef de Stat Major.
Principalele declarații ale piloților intervievați
“Nu este posibil un atac direct asupra unei aeronave”
“Este vorba de interferențe selective în zonele aeriene adiacente zonelor de conflict”
“Ne confruntăm cu această problemă de mulți ani!”
“Un atac direct este posibil doar de la sol”
Cătălin Prunariu: Nu este posibil un atac direct
Cătălin Prunariu, pilot experimentat, a declarat că un atac direct asupra sistemului GPS al unei aeronave izolate este improbabil.
El a precizat că un atacator ar putea afecta o aeronavă doar cu acces fizic prealabil.
”Un atac direct asupra unui avion izolat este imposibil. Ceea ce se întâmplă în realitate este interferența cu semnalele GPS dintr-o zonă geografică. Toate avioanele civile din zonă sunt afectate”, a declarat Prunariu.
Prunariu a explicat că avioanele dispun de algoritmi de detectare a defecțiunilor GPS, avertizând piloții prin semnale. Orice avion modern este dotat cu mai multe sisteme de navigație redundante pentru a asigura siguranța.
Prunariu a mai explicat că avioanele au sisteme inerțiale și metode clasice de navigare ca opțiuni alternative în cazul deficiențelor GPS.
Între interferențe GPS și condiții de zbor
În situația în care toate sistemele de navigație cedează, piloții primesc instrucțiuni de la controlorii de trafic aerian.
Piloții primesc indicații pentru a-și continua zborul spre aterizare.
Războiul din Ucraina a generat schimbări semnificative în condițiile de zbor pe rutele aeriene din Europa de Est, cu un risc sporit de probleme de navigație.
Interferențele cu semnalele GPS sunt frecvente în zonele de conflict și în zonele învecinate, la fel și închiderea unor sectoare aeriene.