După distrugerea unei importante rafinării, Ucraina a fost nevoită să caute alternative de aprovizionare cu motorină, inclusiv din India, o țară necunoscută până acum ca furnizor.
Rafinăria din Kremenciug, țintă a atacurilor rusești, a fost complet distrusă în luna iunie, conform declarațiilor lui Serhii Kuiun, specialist în energie și director la o firmă de consultanță ucraineană, citat de o agenție internațională de știri. „În iunie, rafinăria Kremenciug, supusă unor atacuri intense, a fost nimicită.”
Combustibil din India, prin România și Turcia
Drept urmare, Ucraina a fost nevoită să importe urgent motorină, iar India, deși nu era o sursă tradițională, a devenit un furnizor viabil datorită disponibilității petrolului produs în India pe piața globală.
„Piața internațională a fost nevoită să se orienteze rapid către tot ce era disponibil. Iar acest lucru s-a concretizat în furnizorii indieni. Noi nu gestionăm transportul – comercianții internaționali o duc în Turcia și România, iar noi achiziționăm produsul existent acolo”, a subliniat Kuiun.
El a menționat că motorina indiană respectă standardele post-sovietice, inclusiv cele ucrainene, și că o parte din această marfă a fost cumpărată chiar și de Ministerul Apărării din Ucraina. Conform analistului, motorina indiană a ajuns să reprezinte circa 10% din piața ucraineană, o pondere neașteptată până acum.
Înainte de invazia rusă din 2022, Ucraina se aproviziona preponderent din Belarus și Rusia. Ulterior, sursele s-au mutat spre țările europene de vest.
Conform datelor furnizate de compania A-95, în prima jumătate a anului 2025, importurile de motorină au scăzut cu 13% față de aceeași perioadă a anului anterior, ajungând la 2,74 milioane de tone.