Instrumentele de inteligență artificială, precum ChatGPT, modifică semnificativ abordarea elevilor și studenților față de învățare, obligând profesorii să reevalueze metodele de evaluare.
Un fenomen tot mai frecvent este acela că teme precum eseurile despre opere literare sunt adesea rezolvate cu ajutorul inteligenței artificiale. ChatGPT furnizează în câteva secunde idei, exemple, citate din texte și sugestii de structurare.
Temele se desfășoară în clasă pentru a limita utilizarea AI
Profesori intervievați semnalează o creștere nemaiîntâlnită a fraudei, utilizarea AI acasă fiind practic imposibil de controlat. „Nivelul de copiere a atins valori extreme, constituind cel mai grav fenomen întâlnit în întreaga mea carieră”, au declarat profesori cu peste două decenii de experiență.
În multe țări, profesorii au adaptat metodele. Redactarea eseurilor se desfășoară din ce în ce mai mult în clasă, sub supraveghere; unii profesori optează pentru integrarea AI ca instrument didactic.
Elevii consideră inteligența artificială o opțiune atractivă, confuzându-se limitele dintre suport și fraudă academică: „Este trișat dacă utilizez ChatGPT pentru un plan de eseu? Sau dacă ajuță la editarea lucrării?”
Universitățile stabilesc limite clare
Lipsa unor reguli clare crește confuzia. Fiecare profesor stabilește singuri utilizarea AI, conducând la diferențe semnificative între elevi. „Acest lucru este confuzant”, spun elevii.
În contrast, universitățile adoptă o abordare instituțională. Universitatea din California, Berkeley, a elaborat ghiduri pentru profesorii săi, privind implementarea politicilor AI în programe. Aceștia au trei opțiuni: interzicerea completă, permisiunea parțială sau chiar încurajarea inteligenței artificiale ca instrument didactic.
Controlul rămâne în responsabilitatea profesorilor
Uneori, utilizarea abuzivă a AI derivă din neînțelegerea instrumentelor. Un exemplu este utilizarea DeepL pentru traducere, fără conștientizarea modificării stilului textului de către AI. Un detector a evidențiat ulterior implicarea AI în lucrare.
Pentru a aborda această problemă, mulți profesori elimină temele scrise acasă, înlocuindu-le cu evaluări în clasă realizate pe laptopuri, folosind browsere secure care blochează accesul la alte site-uri. Alții evită complet evaluările tradiționale, punând accentul pe activitățile din clasă, adoptând modelul „clasă inversată”.
Aceste măsuri pot reduce tentația utilizării abuzive a AI: „Așteptarea unei discipline exemplare de la un tânăr de 18 ani este nerealistă. De aceea, este esențial ca profesorii să stabilească limite clare.”