Având în vedere eșecul campaniei împotriva utilizatorilor de AdBlock, Google exercită acum presiune asupra creatorilor de conținut YouTube pentru a educa utilizatorii cu „aversiune” la reclame, penalizându-i direct pentru afișările de reclame nerealizate.
Am discutat anterior despre tacticile agresive ale Google de a sancționa utilizatorii YouTube care folosesc extensii sau aplicații de blocare a reclamelor, îngreunând încărcarea videoclipurilor sau restricționând complet accesul la platformă. Mecanismele de detectare a AdBlock sunt ineficiente, penalizând adesea utilizatori care respectă regulile YouTube, doar pentru că folosesc un browser diferit de Google Chrome.
Cum poate Google să penalizeze creatorii YouTube pentru urmăritorii ce utilizează AdBlock? Simplu, prin corelarea reclamelor din versiunea gratuită YouTube cu numărătorul de afișări video. Dacă Google nu poate vinde reclama asociată unei vizionări, din punctul lor de vedere, afișarea „nu există”.
Dată fiind răspândirea practicii de blocare a reclamelor YouTube prin extensii și aplicații dedicate, această strategie subtilă vizează în special influențarea psihologică a creatorilor, inducând panică în rândul acestora. Cum? Prin a acuza utilizatorii de AdBlock drept o insultă la adresa creatorilor favoriți. Este posibil să observăm o creștere a solicitărilor de dezactivare a extensiilor AdBlock pentru a facilita monetizarea conținutului YouTube.
Independenta de corectitudine și legalitate, se pare că penalizarea creatorilor YouTube pentru afișările de reclame nerealizate este aplicată de ceva timp, chiar dacă „în tăcere”, influențând în mod diferit profiturile. Motivul ascunderii acestei măsuri ar fi evitarea unei reacții negative din partea creatorilor YouTube, care ar asista la o scădere bruscă a afișărilor imediat după anunțul oficial. Astfel, declinul a început anterior, unii creatorii observând fluctuații inexplicabile de la mijlocul lunii august în afișările generate. Conform unui articol de pe blogul lui Jeff Geerling, numărul de vizualizări pe desktop a scăzut cu aproximativ 50%, în timp ce vizualizările pe mobil și la televizor au rămas constante. Și mai surprinzător, veniturile din publicitate și indicatorii de implicare, cum ar fi aprecierile, au rămas aproximativ constante.
Confirmarea oficială a YouTube a fost inclusă într-un recent comunicat pe pagina de asistență, în care se menționează că „spectatorii care folosesc soluții împotriva reclamelor și alte instrumente de blocare a conținutului pot afecta precizia numărului de afișări raportate”. Chiar dacă YouTube nu a oferit o declarație explicită, contextul sugerează clar corelația.
Aurelian Mihai
Îmi place să fiu la curent cu cele mai noi inovații și gadgeturi tehnologice. Când nu scriu articole pentru Zona IT, îmi petrec timpul cu seriale SF, documentare sau explorând internetul pentru diverse știri și informații. În week-end, te pot găsi cu bicicleta în parc sau călătorind prin țară cu familia.