Autoritățile din China iau în considerare interzicerea mânerelor retractabile de pe ușile autoturismelor, după ce ocupanții unor vehicule implicate în accidente rutiere și-au pierdut viața blocându-se în interiorul acestora.
Inspirate de la mașinile Tesla, portierele cu mâner retractabil sunt utilizate pe scară largă la numeroase modele de autoturisme electrice chinezești. Totuși, implementarea acestui sistem prezintă deficiențe semnificative în ceea ce privește funcționarea mecanică și siguranța, mulți proprietari reclamând probleme de funcționalitate și imposibilitatea de a accesa vehiculul.
Însă principalul pericol devine evident în caz de accident, lipsa sistemelor automate de siguranță pentru extinderea mânerelor însemnând că orice impact sever ce afectează sistemele electrice sau computerele va lăsa ocupanții blocați în interior. Chiar și martorii aflați în apropiere nu vor putea interveni pentru a deschide portierele și a salva ocupanții.
Cel puțin două incidente au implicat autoturisme Xiaomi SU7, vehicule electrice luxoase, dar cu probleme clare de siguranță. În ambele cazuri, bateria amplasată sub podea a luat foc la scurt timp după impact, iar portierele blocate au împiedicat orice încercare de salvare a pasagerilor.
Martorii au relatat că mai multe persoane au încercat fără succes să spargă geamurile Xiaomi SU7. Ajunși rapid la fața locului, pompierii au reușit stingerea incendiului și tăierea caroseriei, însă pentru șofer a fost prea târziu.
Considerate un pericol pentru siguranța publică, mânerelor retractabile ar putea fi interzise pe modelele noi de autoturisme produse în China. Cu toate acestea, autoritățile din Beijing nu oferă soluții pentru milioanele de vehicule deja aflate în circulație, multe dintre acestea fiind exportate pe continentul european, inclusiv în România.
De asemenea, Administrația Națională pentru Siguranța Traficului din Statele Unite (NHTSA) investighează peste 170.000 de unități Tesla Model Y pentru probleme similare de siguranță.
Revenind la Xiaomi, modelul SU7 a fost unul dintre primele vehicule electrice lansate de companie în martie 2024, ca demonstrație a tehnologiei avansate a producătorului chinez. De atunci, fiind semnalate numeroase probleme de siguranță, însă majoritatea incidentelor, inclusiv unele fatale, au fost minimalizate sau ascunse de autorități, care controlează orice relatări media și informații legate de acest subiect din China.