Problema navelor petroliere rusești operate sub pavilioane diferite pentru a evita sancțiunile UE are implicații semnificative pentru blocul comunitar, deoarece aceste vase contribuie la susținerea economiei de război a Moscovei și reprezintă o amenințare pentru mediul înconjurător și siguranța navigației, potrivit unui document de cinci pagini elaborat de Serviciul European de Acțiune Externă, organul diplomatic al UE.
Flota fictivă de nave reprezintă, de asemenea, un pericol pentru infrastructura critică și poate fi utilizată ca platformă pentru atacuri hibride împotriva teritoriului UE, conform sursei. În anumite cazuri, aceste nave sunt suspectate de a fi rampe de lansare pentru drone rusești folosite pentru recunoaștere de situri occidentale și perturbarea aeroporturilor civile, conform Politico.
Serviciul UE pentru Acțiune Externă a inițiat luna aceasta o discuție tehnică asupra unui proiect de declarație privind consolidarea cadrului juridic internațional maritim, conform documentului. Acest demers „ar oferi statelor membre un instrument suplimentar pentru a intensifica eforturile de aplicare a legii, inclusiv pentru gestionarea navelor flotă fictivă”, indică sursa.
Posibile acorduri bilaterale
Proiectul de declarație sugerează „posibile acorduri bilaterale între statele de pavilion și UE pentru abordări preautorizate de inspecție”, conform documentului SEAE.
Obiectivul este finalizarea proiectului de declarație până la sfârșitul lunii noiembrie și adoptarea sa la următoarea reuniune a miniștrilor de externe ai UE.
Odată ce declarația va fi aprobată de statele membre, șefa diplomației UE, Kaja Kallas, „va solicita autorizarea Consiliului pentru a deschide negocieri privind acorduri bilaterale cu statele de pavilion identificate”, indică sursa.
Statele membre ale UE „arată un angajament reînnoit pentru acțiuni ferme de aplicare a legii împotriva flotilei fictive”, conform documentului, exemplificat de militarii francezi care, recent, au urcat la bordul unui petrolier, Boracay, considerat parte a flotei fictive ruse, aflat în largul coastelor Danemarcei când drone neidentificate au forțat închiderea temporară a mai multor aeroporturi și au fost ancorate în largul coastelor vestice ale Franței pentru câteva zile.
UE „ar putea sprijini eforturile statelor membre dacă acestea acordă UE autoritatea de a negocia în numele lor pentru abordări preautorizate de inspecție”, conform documentului.
Răspunsul statelor de pavilion
UE contactează deja principalele state de pavilion și țările de coastă care furnizează sau facilitează sprijin logistic și alimentarea cu combustibil pentru flotila fictivă și, printre altele, „își propune să utilizeze diversele instrumente pentru a oferi ajutor și stimulente statelor de pavilion în vederea radierei navelor sancționate”, conform sursei.
Panama, cel mai mare registru naval, „a acceptat radierea navelor sancționate de UE și a decis recent să nu mai înregistreze nave mai vechi de 15 ani”, indică documentul.
Referitor la sancțiuni suplimentare, UE „va continua să propună includerea pe listele de sancțiuni a altor nave și operatori ai flotilei fictive, precum asigurători și registre de pavilion”, conform sursei, în baza măsurilor deja implementate în cadrul pachetelor de sancțiuni actuale.
„Posibile măsuri adiționale pot include restricționarea suportului logistic pentru navele din flotila fictivă, precum alimentarea cu combustibil”, indică documentul.