Guvernul planifică declararea Autostrăzii Sibiu – Pitești ca proiect de importanță națională deosebită. Această decizie ar putea facilita finalizarea autostrăzii în zone naturale protejate de interes național, inclusiv prin exproprieri în siturile Natura Cozia și Cozia – Buila – Vânturarița, precum și prin defrișarea a 13 hectare de pădure din Parcul Național Cozia, conform unui proiect de act normativ în pregătire.
În acest context, autoritățile consideră necesară o derogare de la legislația de protecție a mediului pentru a permite avansarea proiectului.
Autostrada Sibiu – Pitești are o lungime de 122 km și reprezintă prima rută care traversează Carpații pe teritoriul României. Valoarea investiției este estimată la aproximativ 2,8 miliarde de euro, fără TVA.
Autostrada din România, supusă declarației de proiect de importanță națională.
Autostrada Sibiu – Pitești, singurul segment lipsă din Coridorul de conectivitate 1 „Transcarpați”
Guvernul susține că lipsa acestor derogări de mediu ar putea duce la pierderea finanțării nerambursabile externe pentru finalizarea autostrăzii Sibiu – Pitești, în valoare de 17 miliarde de lei pentru secțiunile 2 și 3, secțiuni afectate de legislația privind ariile protejate. Menționăm că secțiunile 1 și 5 sunt deja în funcțiune, iar secțiunea 4 este aproape finalizată, au declarat sursele Profit.ro.
De asemenea, nereușita adoptării derogărilor poate conduce la rezilierea contractelor de proiectare și execuție, precum și la obligarea statului român să despăgubească antreprenorii pentru cheltuielile suportate, inclusiv pentru mobilizarea resurselor, pierderile de profit și alte costuri stabilite în judecată.
Autostrada Sibiu-Pitești, parte a Coridorului de conectivitate 1 „Transcarpați” Constanța – București – Pitești – Sibiu – Sebeș – Deva – Lugoj – Timișoara – Arad – Nădlac II, are o lungime de aproximativ 978 km și cuprinde 13 proiecte de dezvoltare rutieră, asigurând conexiunea între Marea Neagră, prin portul Constanța, și granița de vest a țării.
Autostrada Sibiu – Pitești, proiect de importanță strategică națională
Lucrări planificate pe Autostrada Sibiu-Pitești (aproximativ 123 km):
- 9 tuneluri rutiere, din care 7 în Secțiunea 2 (Boița 1 cu aproximativ 264 m, Boița 2 cu aproximativ 444 m, Lazaret Nord cu 1018 m, Lazaret Sud cu 317 m, Câineni cu 1532 m, Robești cu 900 m și Balota cu 524 m), 1 în Secțiunea 3 (Poiana cu 1780 m) și 1 în Secțiunea 4 (Momaia cu 1350 m);
- 2 ecoducte, în Secțiunea 2 (ecoductul Lazaret) și în Secțiunea 3 (ecoductul Călinești);
- structuri de artă precum poduri, pasaje și viaducte peste râuri, căi ferate și drumuri naționale, județene și infrastructuri tehnice, pentru asigurarea continuității traficului fără întreruperi.
Autostrada Sibiu – Pitești, proiect esențial pentru infrastructura rutieră națională
Prin avizele de mediu și documentațiile de reglementare ecologică, au fost impuse măsuri pentru protecția mediului, inclusiv:
- Instalarea a 2 ecoducte, în Secțiunea 2 (Lazaret) și Secțiunea 3 (Călinești); panouri fonoabsorbante, bariere anticoliziune; sisteme de colectare, tratament și evacuare a apelor pluviale; podețe și viaducte pentru menținerea permeabilității pentru faună; consolidări pentru stabilitatea versanților; garduri specializate pentru protecția speciilor de amfibieni, reptile și mamifiere; zone de vegetație pentru facilitarea migrației faunei sub infrastructuri, inclusiv păsări și lilieci.
- Coridorul de conectivitate 1 „Transcarpați”, format din 13 secțiuni de autostradă, leagă Marea Neagră de vestul țării, având o lungime totală de aproximativ 978 km și fiind inclus în rețeaua europeană TEN-T Core și în ruta nordică a coridorului Rin-Dunăre.
Imagine: Profit.ro / Gândul
Recomandarea autorului:
- Traficul feroviar a fost reluat după o perioadă de suspendare cauzată de datorii
- Progrese importante pentru Autostrada Sibiu – Pitești, anunțate de oficialii din domeniu