Reglementările pentru trotinetele electrice trebuie îmbunătățite în legislație, afirmă la RFI președintele asociației Go4Fun România, Mihai Deneș, invitat în emisiunea Planeta Verde. Reacția lui vine după decizia Parlamentului de a impune asigurare RCA obligatorie pentru trotinete și biciclete electrice. Noua prevedere se aplică vehiculelor care depășesc 25 km/h sau care cântăresc peste 25 kg.
Mihai Deneș menționează că măsura privind obligativitatea RCA pentru trotinete și biciclete electrice nu soluționează problema fundamentală: „Este o contradicție legislativă, deoarece legea RCA stabilește anumite definiții pentru vehicule, iar în România, OUG 195 le reglementează diferit. Astfel, vehiculul este definit în mod divergent în legea RCA și în OUG 195.”
Realizator: Nu este normal ca un vehicul electric să fie obligatoriu asigurat de RCA? În cazul unui accident, cine răspunde?
Mihai Deneș: Directiva europeană lasă la latitudinea statelor membre implementarea obligației RCA, iar multe țări nu au introdus această reglementare. Autoritățile de reglementare propun ca pe vehicul să fie lipit un sticker care să ateste plata RCA, însă în cazul unui eveniment rutier, este dificil de probat. În Germania, de exemplu, poliția are standuri omologate pentru cântărirea vehiculelor și verificarea dacă depășesc 25 kg. În plus, un biciclist sau trotinetist implicat într-un incident poate dispărea rapid, pe o alee, iar șoferul nu are o dovadă clară, deoarece trotineta nu are număr de înmatriculare și pot fi mai mulți utilizatori îmbrăcați similar, utilizând același tip de bicicletă.
Pericolul trotinetei electrice
Realizator: Mulți consideră că trotinetele electrice reprezintă un pericol, din cauza modului în care unii utilizatori le folosesc. Sunt persoane care rulează cu viteză pe trotuar sau pe drumurile publice, fără cască sau alte echipamente de protecție, uneori fiind două sau trei persoane pe aceași trotinetă, în special adolescenți. Cum poate fi reglementată această situație și de unde începe procesul de reglementare?
Mihai Deneș: În primul rând, trebuie clarificată definiția trotinetei, ca vehicul cu două sau trei roți, cu greutate maximă de 25 kg și cu viteză limitată de 25 km/h. Vehiculele care depășesc aceste limite sunt considerate mopede. Problema principală și semnalul nostru de alarmă este numărul mare de distribuitori din România care comercializează produse neomologate. Începe cu definirea clară a categoriilor și controlul strict al acestor vehicule, pentru a evita comercializarea ilegală și neregulamentară.
Realizator: Există deja reglementări, dar acestea nu sunt implementate corect. Care sunt soluțiile eficiente?
Mihai Deneș: Este nevoie de o aplicare mai strictă a legii din partea forțelor de ordine. Sunt numeroase exemple în care, chiar dacă doi sau trei utilizatori trec cu trotineta pe lângă mașina de poliție, aceștia nu sunt opriți, din cauza altor priorități. De asemenea, utilizarea sistemelor de supraveghere de către municipalități trebuie maximizează. Singura metodă eficientă este „enforcement”-ul și aplicarea amenzilor, așa cum au făcut-o și alte state europene precum Germania, Austria sau Franța.