„În privința sancțiunilor contravenționale în domeniul rutier, media de plată a acestor amenzi în Uniunea Europeană este de aproximativ 90%. În România, acest procent este de 38-40%, care reprezintă o diferență semnificativă. Astfel, trebuie să dezvoltăm mecanisme prin care, dacă se face greșeală, se aplică sancțiunea, iar această sancțiune trebuie plătită, fără excepție. În toate statele membre ale Uniunii Europene se aplică această regulă, iar pachetul legislativ în discuție are rolul de a facilita plata acestor penalități, deoarece amenzi contravenționale trebuie să genereze venit la bugetul local unde domiciliază contravenientul”, a declarat Cseke Attila la Digi24.
El menționează că, dacă o persoană din Suceava primește o amendă în București, suma trebuie direcționată către bugetul local al municipiului Suceava.
„Astfel, bugetul local suferă pierderi dacă cetățeanul nu achită amenda. Pachetul legislativ propus include mecanisme pentru accelerarea acestor proceduri, urmărind să atingă nivelul de plăți regăsit în toate statele membre ale Uniunii Europene. În plus, este vorba despre persoanele care refuză să își îndeplinească obligațiile față de bugetul local sau nu plătesc amenzile de pe zona rutieră”, a spus ministrul, referindu-se la un set de legi pe care Guvernul și le asumă.
Sancțiuni „în creștere”
„Este vorba mai ales despre amenzi contravenționale, ca o exemplificare, pentru oprirea la indicator sau pe o stradă unde oprirea este interzisă. Dacă sancțiunea este de două sau patru puncte, conform legislației rutiere, amenda trebuie plătită. În cazul în care această situație nu se remediază în 90 de zile lucrătoare, sancțiunea se agravează și permisul de conducere poate fi suspendat. Este esențial să creăm mecanisme care să crească acest procent, de la 38-40% până la 90%”, a afirmat ministrul Dezvoltării.
El adaugă că pachetul legislativ care prevede aceste modificări urmează să intre în procedură de avizare interministerială în cursul săptămânii viitoare.