BRD – Groupe Société Générale și Good Game Industry au realizat studiul „Cine sunt gamerii români?”, cea mai amplă analiză a comportamentelor și preferințelor pasionaților de jocuri video din România. Cine sunt gamerii români? Care sunt jocurile favorite? Ce obiceiuri de consum au? Cât timp dedică gaming-ului și cât de mult le atrage o carieră în esports? Studiul oferă răspunsuri detaliate la aceste întrebări.

Realizat online, prin intermediul creatorilor de conținut de gaming în perioada iulie–august 2025, pe un eșantion de 30.000 de respondenți, toți pasionați de jocuri video, studiul a inclus 34 de întrebări și furnizează cea mai completă imagine de până acum asupra profilului gamerului din România – de la vârstă, ocupație și obiceiuri de consum, până la preferințe de joc, echipamente utilizate și atitudinea față de industria esports.

Implicarea BRD – Groupe Société Générale în acest proiect face parte din angajamentul băncii de a sprijini dezvoltarea ecosistemului de esports și a tinerilor entuziaști de tehnologie. În ultimii ani, BRD a susținut inițiative care îmbină educația, inovația și competiția, precum parteneriatul cu Ana Dumbravă, multiplă campioană mondială la Counter-Strike, și evenimente precum Bloggers LAN Party – unul dintre cele mai mari evenimente dedicate comunității de gaming din România – precum și programe educaționale precum FIRST Tech Challenge România, menite să încurajeze tinerii să își dezvolte abilități digitale, tehnice și de colaborare. Prin aceste acțiuni, BRD contribuie activ la consolidarea industriei de esports și la formarea unei generații care învață, evoluează și se exprimă prin tehnologie și pasiune.

Advertisement

„Percepția că gameri sunt persoane introvertite, sedentare, deconectate de realitate, timide sau fără perspective de viitor este falsă, fiind doar rezultatul unor prejudecăți și conservatorism. Găsim pasionați de jocuri video în toate categoriile sociale, de la toate vârstele și meseriile. Gaming-ul reprezintă un stil de viață la nivel global și face parte dintr-o industrie care depășește ca valoare atât sectorul cinematografic, cât și cel muzical. Trebuie să înțelegem mai bine gaming-ul (NU trebuie confundat cu jocurile de noroc sau gambling) și să îl integrăm în mod natural în viața noastră, mai ales în contextul în care tinerii, pe care avem responsabilitatea să îi ghidăm, îl iubesc și îl folosesc în activitățile de zi cu zi. Acest studiu, realizat de echipa noastră compusă din specialiști în gaming și esports, oferă o imagine clară și precisă asupra comunității de gameri din România”>, a declarat Toma Nicolau, co-fondator Good Game Industry.

Gaming-ul înseamnă pasiune și comunitate. Esports-ul reprezintă performanță, disciplină și competiție. La BRD susținem ambele domenii, deoarece fiecare gamer poate deveni un viitor campion, iar noi vom continua să promovăm creativitatea, spiritul de echipă și dezvoltarea noii generații”, a afirmat Flavia Popa, Secretar General BRD – Groupe Société Générale.

Inițial, familia mea nu înțelegea foarte bine rolul meu în lumea esports-ului, era ceva nou pentru ei. Aveau încredere în mine, dar își doreau să se asigure că am un viitor sigur. Când le-am explicat mai în profunzime ceea ce înseamnă acest drum și cum acesta se transformă într-o meserie în care am disciplină, dedicare, performanță și venituri, au fost receptivi. M-au sprijinit și m-au acceptat, iar acest suport necondiționat contează foarte mult”, a spus Ana Dumbravă, deținătoarea titlului HLTV de „Cea mai bună jucătoare de Counter-Strike din lume” în 2023, 2024 și 2025.

Rezultatele cercetării definește profilul tipic al gamerului din România, tânăr, pasionat și conectat la ultimele tehnologii. 84% dintre respondenți sunt bărbați, iar 15% femei – un procent aproape dublu față de cercetarea din 2022 realizată de Good Game Industry, când femeile reprezentau 6,6%. Cea mai mare parte (37%) are între 18 și 24 de ani, urmată de categoria 14–18 ani (33%). Aproximativ 67% locuiesc în mediul urban, iar 17% în București.

Din punct de vedere profesional, aproape jumătate (49%) sunt elevi, 24% studenți și 19% angajați. Peste 45% dintre aceștia joacă jocuri video de cel puțin cinci ori pe săptămână, iar 93% petrec cel puțin o oră zilnic în fața ecranului.

Referitor la platformele și preferințele de joc, PC-ul rămâne cea mai utilizată opțiune (68%), urmat de telefonul mobil (52%) și laptopul (38%). Majoritatea preferă atât jocurile single-player, cât și cele multiplayer (70%). Genurile de joc predominante sunt sandbox (51% – ex. Minecraft, Roblox), shootere (50% – ex. CS2, Valorant) și jocuri acțiune-aventură RPG (44% – ex. GTA).

Analizând stilul de consum media și comunitățile online, YouTube este principalul canal de vizionare a conținutului de gaming (97%), urmat de TikTok (44%) și Instagram (28%). 76% urmăresc transmisii live ale creatorilor de conținut, iar 63% preferă videoclipurile înregistrate. Deși doar 19% susțin că donează sau plătesc abonamente pentru creatorii preferați, peste jumătate afirmă că ar fi dispuși să o facă în viitor.

Interesul pentru o carieră în esports este ridicat: 31% îl consideră „foarte interesant”, fiind motivați de pasiunea pentru jocuri (85%) și dorința de a câștiga bani din ceea ce le place (68%). „Cine e gamerul român?” reprezintă un pas important în înțelegerea ecosistemului de gaming din țară. Datele evidențiază o comunitate tânără, diversă, entuziastă și conștientă, care percepe gaming-ul nu doar ca divertisment, ci și ca oportunitate de dezvoltare personală, socializare și potențial profesional.