Piața mondială saturată cu mașini chinezești dificil de comercializat în China

piata-globala-a-ajuns-inundata-de-masinile-chinezesti-care-nu-se-pot-vinde-in-china piata-globala-a-ajuns-inundata-de-masinile-chinezesti-care-nu-se-pot-vinde-in-china
Piața globală a ajuns inundată de mașinile chinezești care nu se pot vinde în China

În ultimii ani, sectorul autovehiculelor electrice din Republica Populară Chineză a dominat jumătate din piața auto, ducând la scăderea vânzărilor de vehicule pe combustibili fosili. Mari operatori globali din Asia, Europa și America de Nord care se bazau pe petrol și gaze au avut de suferit.

Piața europeană a fost inundată de autovehicule electrice chinezești, care nu reușesc să fie comercializate nici în propria țară de fabricație. Legiuitorii din Vest s-au concentrat pe protejarea piețelor interne împotriva amenințării reprezentate de mașinile electrice chinezești, utilizând tarifele comerciale ca principale instrumente.

China a devenit cel mai mare exportator global de autovehicule

Însă, constructorii auto americani și europeni se confruntă cu o competiție mult mai acerbă din partea producătorilor chinezi de autovehicule pe benzină din țări precum Polonia, Africa de Sud și Uruguay, conform Reuters. Automobili pe bază de combustibili fosili au reprezentat 76% din exporturile auto chineze din 2020. Transporturile navale de autovehicule electrice din China au crescut de la 1 milion la 6,5 milioane anual.

Advertisement

Exploziile în exportul de vehicule pe combustibili fosili au fost motivate de subvenții și politici privind autovehiculele electrice, cauzând dispariția afacerilor din China ale producătorilor auto VW, GM și Nissan. A fost declanșat un război de prețuri devastator.

Ora Good Cat, fabricată de compania chineză Great Wall Motor

Competiția cu jucătorii străini este dificilă, dar tentativă de a ține pasul

Din cauza politicilor industriale chinezești, companiile internaționale se luptă să țină pasul cu firmele susținute de guvernul de la Beijing, având ca scop dominarea industriilor cheie pe plan național și internațional. Fără a include vehiculele electrice și hibride, numai exporturile de autovehicule pe benzină au fost suficiente pentru ca China să devină cea mai mare națiune exportatoare de autovehicule din lume ca volum.

Reuters a realizat această analiză după interviuri cu 30 de directori executivi, producători auto, manageri de distribuție și cercetători din China. Creșterea exporturilor de autovehicule pe bază de benzină în piețele emergente reflectă o tensiune între eforturile Beijingului de a promova mașinile electrice și prevenirea consolidării industriei interne bazată pe tehnologia fabricată în exterior.

Tesla ocupă abia locul 9 în topul exportatorilor auto din China

Cel mai mare exportator de autovehicule pe bază de combustibili fosili din China în perioada ianuarie-octombrie 2025 este compania Chery (1.063.000 vehicule), în timp ce liderul în exportul de mașini electrice este compania chineză BYD (789.000 vehicule).

În topul celor mai mari zece exportatori auto din China, doar Tesla (209.000 vehicule) reprezintă o companie americană, fiind expusă în China. Printre exportatori se află și giganți deținuți de statul chinez, precum SAIC, BAIC, Dongfeng și Changan. Vânzările SAIC au scăzut de la 1,4 milioane la 435.000 vehicule între 2020 și 2024.

Mașinile chinezești se vând bine în Europa de Est. Există modalități de a contracara monopolul chinez?

Din 2020, China a depășit Japonia, Germania, Mexic, Coreea de Sud și SUA la exportul de autovehicule. Deoarece vehiculele pe combustibil rămân populare în Europa de Est, America Latină și Africa, unde adoptarea mașinilor electrice este încă redusă, China profită de această oportunitate. Nic Thomas, director de marketing al companiei chineze Changan care activează în Europa, afirmă:

„Ne putem îmbunătăți oferta pentru fiecare piață”.

Vicepreședintele Giles Taylor de la FAW susține:

„China are o supraofertă de autovehicule. Este evident că este aproape de limitele sale”.

Unii jucători tradiționali afirmă că sunt pregătiți pentru competiție, precum Alexander Seitz, director Volkswagen pentru America de Sud, care a declarat: „Nu mă tem de chinezi”.

„Îi respect ca adversari. Sunt bineveniți să se alăture.”

În răspuns la concurența chineză, Volkswagen intenționează să exporte mașini fabricate în China către piețe externe. Un reprezentant al General Motors a făcut referire la declarațiile din octombrie ale directorului general Mary Barra, care a spus:

„Compania luptă cu rivalii chinezi oferind tehnologie avansată la costuri competitive”.

Până în 2030: vânzările globale de autovehicule importate din China ar putea ajunge la 4 milioane

Consultanța AlixPartners estimează că vânzările anuale ale producătorilor chinezi în afara țării vor crește cu 4 milioane de unități până în 2030. Majoritatea vehiculelor vor fi vândute în America de Sud, Orientul Mijlociu, Africa și Asia de Sud-Est. Se previzionează ca firmele chineze să dețină aproximativ 30% din piața auto mondială în următorii 5 ani.

„Această extindere va afecta toți ceilalți jucători”, afirmă Stephen Dyer, co-director al AlixPartners în China.

Cea mai populară destinație pentru auto-exports din China este Mexicul, având o poziție strategică față de Statele Unite, unde sunt impuse bariere comerciale pentru protejarea securității naționale și a economiei.

La sud de granița cu SUA, unde vânzările de autovehicule electrice sunt reduse, companiile chineze de automobile vor încheia, probabil, anul cu peste 200.000 de unități comercializate și o cotă de piață de 14%, conform GlobalData. Toyota a înregistrat o scădere de aproape 15% în vânzări în Africa de Sud anul trecut, atingând 93.805 autovehicule, conform aceleiași surse.

Gigantul de stat Changan lansează cinci modele în Africa de Sud, inclusiv variante cu două baterii, iar cel mai vândut model va fi, cel mai probabil, o camionetă cu motorină, cunoscută local ca „bakkie”.

„Timpul de adopție pentru autovehicule electrice va fi mai lung”, afirmă Marinus Venter, managerul mărcii Changan pentru distribuitorul Jameel Motors în regiune.


Sursa foto: Shutterstock/Profimedia

Se recomandă:

  • Europa, un pas înapoi în „războiul” cu China pentru piața bateriilor pentru autovehicule electrice. Un producător suedez a intrat în faliment
  • China „inundă” Asia Centrală cu autovehicule electrice. O strategie spectaculoasă a Beijingului: „Impact pe termen lung”
  • Șoselele din România, invadate de autovehicule „made in China”. Care sunt prețurile de intrare
Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement