România în proiecte pentru construirea unei noi fabrici auto de amploare

romania-in-carti-pentru-o-noua-mare-fabrica-auto romania-in-carti-pentru-o-noua-mare-fabrica-auto
România în cărți pentru o nouă mare fabrică auto

Great Wall Motors, una dintre cele mai vechi și influente companii auto din China, care a avut o încercare eșuată de a pătrunde pe piața europeană, planifică o nouă strategie, incluzând și construcția unei fabrici de vehicule în regiune. România figurează pe lista scurtă a acestei investiții semnificative, beneficiind deja de o unitate de producție de componente locale, în Timișoara. 

Conducerea companiei afirmă că încă nu au ales locația pentru fabricarea autovehiculelor, însă GWM a făcut deja primul pas în România în acest an, conform publicației Profit.ro.

Bulgaria, Ungaria și Slovacia au cele mai mari șanse

Proiectul Great Wall Motors (GWM) prevede ca până în 2029 să deschidă o unitate de producție de autovehicule într-una dintre țările europene, cu o capacitate de 300.000 de autovehicule anual, conform declarațiilor directorilor companiei. Însă alegerea țării pentru construcția fabricii rămâne încă neclară. Până acum, anumite state au fost evitate de către investitori chinezi din cauza recomandărilor autorităților de la Beijing.

Advertisement

Germania a fost evitată de către chinezi din cauza costurilor ridicate. În schimb, Turcia a fost preferată datorită poziției sale strategice între Europa și Asia, precum și pentru participarea la uniunea vamală cu Uniunea Europeană. În Europa de Est, GWM a mai avut în trecut o fabrică în Bulgaria, însă nu a reușit să valorifice avantajele costurilor foarte reduse ale acestei țări vecine. Nu se exclude o reintoarcere aici. La fel, Ungaria poate fi o opțiune, oferind un echilibru ideal între cheltuieli și poziție geografică, precum și Slovacia, cu un istoric consolidat în industria auto și mai multe uzine auto pe teritoriul său.

Potencialul României – investiție a chinezeștilor în 2025 la Timișoara

România poate totuși să aspire la o astfel de investiție majoră, mai ales după aderarea la zona Schengen și extinderea rețelei de autostrăzi, ceea ce a remediat principalele probleme mai vechi semnalate de investitori. În acest an, GWM a inițiat primul pas în România, înființând o unitate locală cu sediul la Timișoara. Inițial, activitatea de producție locală deținea o importanță minoră și a fost realizată în colaborare cu compania Elba, specializată în corpuri de iluminat.

Great Wall Motors

Investiția realizată prin GWM Netherland Investment Holding BV are ca obiect principal „Producția de echipamente electrice de iluminat”. Ulterior, GWM a extins proiectul, investind 3 milioane de euro în componente din aluminiu pentru industria auto. În faza a doua, investitorii chinezi intenționează să majoreze semnificativ investiția.

Divizia de componente GWM care va înființa fabrica din Timișoara se specializează în producția de sisteme de iluminat și module de comandă, sisteme termice pentru motoare și alte componente automoto, sisteme electrice de transmisie și control, precum și sisteme inteligente pentru conducere și interfața utilizatorului.

Modificări importante în strategia GWM

Conform lui Xiangjung Meng, președintele activităților europene ale GWM, compania analizează evoluția altor producători chinezi în Europa. În 2024, GWM a adaptat strategia pentru piața europeană și a închis unitatea de coordonare din München, concediind 100 de angajați. Autoritățile chineze au justificat decizia prin faptul că anterior, centralizarea operațiunilor europene nu mai era relevantă, activitatea fiind preluată de compania Great Wall International Trade Company Limited. Cu toate acestea, GWM a reafirmat că „Europa rămâne o piață prioritară de dezvoltare”.

Recent, GWM a anunțat intenția de a introduce 7 noi modele în Europa începând cu 2026. În același timp, compania nu se concentrează exclusiv pe propulsia electrică, preferând să păstreze un portofoliu diversificat, inclusiv motoare cu combustie, menținând astfel o strategie multi-energie.

Recomandările autorului

Istoria maghiară. Ungaria a înregistrat afaceri de 5 miliarde de euro și a investit 10 miliarde de euro în Transilvania în ultimii 10 ani. Ce influență are Viktor Orbán?

Țiriac Auto inaugurează primul showroom dedicat BYD în București, în apropiere de Mall Promenada

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement