Interviu cu Lance Mudd, fondator United States Esports Federation și inovator în cultura digitală, despre viziunea liderului care redefinește regulile e-sports-ului mondial și combinația de autenticitate tradițională cu prezența modernă în tehnologie în România

interviu-lance-mudd,-fondatorul-united-states-esports-federation-si-inovator-in-cultura-digitala.-viziunea-liderului-care-rescrie-regulile-e-sports-ului-mondial:-„romania-imbina-autenticitatea-lumii-vechi-cu-o-prezenta-moderna-in-plina-expansiune-in-tehno interviu-lance-mudd,-fondatorul-united-states-esports-federation-si-inovator-in-cultura-digitala.-viziunea-liderului-care-rescrie-regulile-e-sports-ului-mondial:-„romania-imbina-autenticitatea-lumii-vechi-cu-o-prezenta-moderna-in-plina-expansiune-in-tehno
INTERVIU Lance Mudd, fondatorul United States Esports Federation și inovator în cultura digitală. Viziunea liderului care rescrie regulile e-sports-ului mondial: „România îmbină autenticitatea lumii vechi cu o prezență modernă în plină expansiune în tehno

Lance Mudd reprezintă o figură rară care reușește să direcționeze discuțiile globale despre tehnologie și cultură spre un nou nivel. Recunoscut ca o voce influentă în domeniul e-sports-ului internațional, el s-a remarcat atât prin contribuțiile sale la profesionalizarea competițiilor, cât și prin modul în care a transformat gamingul într-un instrument educațional, identitar și de coeziune socială. Ca fondator al United States Esports Federation și implicat în proiecte globale care definesc standardele acestei industrii, Mudd a avut un rol cheie în consolidarea legitimității unui sector care, anterior, era privit ca divertisment rar și marginal.

Prezența sa la Gala Heritage 2025, eveniment organizat la București și dedicat dialogului între patrimoniu, inovație și viitorul culturii digitale, a atras rapid atenția comunității internaționale. Considerat o personalitate-cheie a evenimentului, Mudd a fost unul dintre invitații care au ghidat discursurile despre modul în care tinerii își formulează identitatea în mediile virtuale și despre modul în care tehnologia poate reformula conceptul de patrimoniu cultural.

După eveniment, Lance Mudd a oferit un interviu exclusiv pentru Playtech, explorând subiecte dincolo de declarațiile obișnuite, abordând chestiuni precum responsabilitatea digitală, perspectivele asupra competițiilor internaționale și implicarea României în această nouă hartă culturală.

Advertisement

INTERVIU Lance Mudd, fondatorul United States Esports Federation

Ozana Mazilu (Playtech): Ai fost parte a transformării e-sports-ului dintr-un hobby de nișă într-o mișcare culturală globală. Din punctul tău de vedere, care inovații tehnologice au avut cel mai mare impact în recunoașterea e-sports-ului la scară mondială?

Lance Mudd: Creșterea capacității de procesare a fost unul dintre cei mai importanți factori de schimbare pentru e-sports și gaming în general. Îmi amintesc vremurile când NVIDIA lansa anual plăci grafice noi, iar acum acea companie susține nu doar avansurile în gaming, ci și întregul ecosistem de inteligență artificială din spatele modelelor moderne de limbaj și inteligenței artificiale avansate.

E-sports-ul a fost mereu un motor pentru evoluția tehnologică, accelerând îmbunătățiri în randare, conectivitate și reducerea latenței. A stimulat cererea globală pentru hardware performant, infrastructură de internet superioară și corectitudine în jocurile online. Toate aceste inovații au transformat e-sports-ul dintr-un divertisment de nișă într-o mișcare culturală globală solidă, bazată pe hardware avansat, competiție internațională și experiențe digitale împărtășite.

Ozana Mazilu (Playtech): Ca și cofondator al Samurai Labs, utilizezi inteligența artificială pentru a combate agresivitatea digitală. Cât de aproape suntem de dezvoltarea unor sisteme AI capabile să asigure medii online sigure în timp real și care sunt principalele provocări?

Lance Mudd: La Samurai Labs, am folosit învățarea automată avansată și raționament neurosimbolic pentru a înțelege cum oamenii utilizează limbajul în text, audio și interacțiuni digitale. Această abordare ne-a permis să identificăm și să clasificăm diferite forme de toxicitate — expresii de auto-vătămare, idei suicidare, comportamente manipulatoare și abordări abuzive, interacțiuni ostile și modele generale de actori rău-intenționați. În privința detectării, suntem extrem de aproape, reușind să cuantificăm comportamentul dăunător cu o acuratețe ridicată, în timp real.

Provocarea principală este aplicarea acestei tehnologii. Platformele, ca și portari ai internetului global, funcționează sub legislație națională variată, norme culturale și responsabilități diferite. Deși AI poate detecta instantaneu comportamentul periculos, intervențiile necesită alinierea și colaborarea platformelor, iar această barieră persistă. De aceea, avem tehnologia pentru identificare, dar implementarea unor medii digitale sigure necesită parteneriate și coordonare mai aprofundată cu operatorii platformelor.

Lance Mudd (dreapta), la Gala Heritage 2025, în București

Ozana Mazilu (Playtech): E-sports-ul devine tot mai integrat în educație, identitate și comunitate. Ce impact vor avea realitatea virtuală, augmentată și mediu mixt în consolidarea comunităților digital-native?

Lance Mudd: Noul nu mai este de mult un concept futurist. Deja vedem sporturi precum Zwift, care permite cicliștilor să concureze global, din confortul caselor, chiar dacă vremea nu le permit să iasă afară. Jocurile de tip shooter VR și configurațiile de arenă în realitate mixtă oferă jucătorilor experiențe hibride, combinație între lumea digitală și cea fizică.

Tehnologiile VR, AR și realitatea mixtă sunt prezente și modelează deja modul în care învățăm, ne antrenăm și ne conectăm. Deși au nevoie de rafinare, acestea integrează efortul fizic și plăcerea digitală, facilitând interacțiunea cu mediul fizic printr-o lentilă digitală. Astfel, tehnologia imersivă devine o componentă esențială a identităților și comunităților din următoarea generație.

Ozana Mazilu (Playtech): Gala Heritage a adunat reprezentanți din arta, tehnologia, educația și e-sports. De ce consideri că România este locul potrivit pentru această dezbatere în acest moment?

Lance Mudd: România întruchipează istoria și cultura într-un mod profund și autentificat. Are un patrimoniu bogat, o identitate stratificată și o semnificație culturală care completează armonios o discuție globală despre modul în care tradiția și inovația pot coexista. Gala Heritage, găzduită de Alteța Sa Regală Principesa Sofia Volosky, a demonstrat că această țară combină autenticitatea lumii vechi cu prezența modernă în tehnologie, artă și e-sports. Participarea într-un cadru atât de istoric, alături de prestigioase personalități globale, a făcut experiența cu atât mai semnificativă. România nu este doar un spațiu de desfășurare; devine un participant activ în modelarea culturii digitale globale.

Ozana Mazilu (Playtech): Ai menționat anterior despre rolul AI ca instrument de protecție, nu de substituire. Cum ar trebui să reformulăm percepția asupra AI pentru a evidenția potențialul său constructiv tinerilor?

Lance Mudd: În general, AI este adesea percepută prin narațiuni negative, dar pentru munca mea, cea mai importantă este utilizarea AI ca instrument de protecție. La Samurai Labs, am utilizat AI pentru identificarea persoanelor aflate în dificultate — recunoașterea limbajului de auto-vătămare, idei suicidare și comportamente periculoase — și pentru a le oferi ajutor înainte de a fi prea târziu.

Această abordare este diferită față de percepția de monitorizare în masă, deoarece scopul nostru nu a fost urmăririle generale, ci protejarea indivizilor și a societății. Întrucât aceste modele pot atinge zone sensibile, transparența și responsabilitatea sunt esențiale. Fiecare percepție despre limbajul dăunător poate diferi, iar dacă modelele nu sunt dezvoltate cu responsabilitate, pot amplifica bias-uri existente.

Este important ca tinerii să înțeleagă că AI nu înlocuiește, ci sprijină și protejează. În cea mai bună formă, AI acționează ca un gardian digital, identificând pericolul și promovând bunăstarea umană.

Gala Heritage 2025, București

Ozana Mazilu (Playtech): Atât patrimoniul digital, cât și e-sports-ul se bazează pe povestire. Cum poate tehnologia să le conecteze pe ambele la nivelul viitorului culturii interactive?

Lance Mudd: În fapt, nu sunt atât de diferite. La Gala Heritage, una dintre cele mai remarcabile realizări a fost evidențierea legăturii dinamicii dintre e-sports și patrimoniul cultural. Ambele se bazează pe narațiune. Sporturile, inclusiv e-sports, celebrează eroi și momente memorabile, la fel cum istoria își păstrează relevanța prin evenimente, conflicte și contribuții culturale.

Cu 92% dintre tineri petrecând timp pe dispozitive mobile, oportunitatea este clară: putem folosi jocuri, experiențe interactive și lumi digitale pentru a reface siturile istorice și cunoașterea culturală. Dacă nu expunem tinerii la istorie în formatele preferate de ei, aceasta riscă să fie uitată. Tehnologia ne oferă instrumentele pentru a păstra, moderniza și povesti patrimoniul cultural într-un mod captivant, imersiv și relevant.

Ozana Mazilu (Playtech): Ce evoluții tehnice sau inovații vor defini următoarea etapă a infrastructurii pentru e-sports?

Lance Mudd: În calitate de membru al Consiliului International Esports Federation, consider că următorul pas în dezvoltarea e-sports necesită standardizare globală. Este nevoie de un cadru unificat pentru competițiile de nivel amator, național și internațional.
IESF face acest lucru din 2007, având sediul în Coreea de Sud. În această perioadă, numărul națiunilor membre a crescut de la circa 70 în 2021 la peste 150, marcând cea mai rapidă expansiune din istoria sa.

Înainte de a avansa, este crucială o colaborare mai profundă cu publisherii, guvernele, federațiile și organizatorii, pentru stabilirea unor standarde privind latența, corectitudinea, siguranța participanților și structura competițiilor. E-sports înseamnă corectitudine, povești de neuitat și experiențe memorabile. Colaborarea internațională va facilita extinderea accesului și consolidarea statutului acestei industrii la scară globală.

Gala Heritage 2025, București

Ozana Mazilu (Playtech): Tinerii își formează identitatea în mediile digitale. Ce responsabilități au companiile de tehnologie în proiectarea platformelor care influențează comportamentul uman?

Lance Mudd: În opinia mea, platformele trebuie să-și asume o responsabilitate sporită. Chiar și în stadiu incipient, companiile pot adopta standarde minimale de siguranță — mecanisme de prevenție pentru cele mai nocive comportamente.

Dezvoltatorii de jocuri implementează frecvent aceste măsuri de siguranță. Însă, provocarea reală nu constă în joc, ci în modul în care conținutul este remixat și distribuit. Momentul din joc poate fi preluat, diluat și viralizat, ajungând în fluxurile algoritmice ale TikTok, Instagram, YouTube. Acolo, expunerea devine imprevizibilă. Algoritmii modelează identitatea, emoțiile și viziunea asupra lumii, în special pentru utilizatorii tineri.

După experiența în detectarea gândurilor suicidare și a auto-vătămării, am înțeles foarte clar cât este de importantă această responsabilitate. Platformele trebuie să recunoască faptul că nu oferă doar divertisment, ci modelează peisajul psihologic și emoțional al generației următoare.

Ozana Mazilu (Playtech): Moderarea asistată de AI, instrumentele de wellbeing digital și detectarea comportamentului dăunător sunt piloni esențiali. Ce inovații în domeniu te entuziasmează pentru următorii cinci ani?

Lance Mudd: În următorii cinci ani, sistemele AI cu capacitatea de a monitoriza întregul internet vor fi decisiv pentru trust & safety. Bugetele din acest domeniu, deși au fost reduse în perioade de criză, revin în forță pentru că siguranța, conformitatea și protecția utilizatorilor devin priorități globale.

Progresele majore vor veni din partea sistemelor AI capabile să vadă dincolo de platforme izolate, urmărind răspândirea comportamentului dăunător în ecosisteme. Dacă nu se poate vedea întregul peisaj, nu se poate interveni eficient. Îmi doresc să văd o creștere a vizibilității: AI-ul care poate urmări tipare de comportament, răspândirea conținutului nociv și identificarea timpurie a riscurilor. Odată ce această vizibilitate se realizează, următorul pas este integrarea și conectarea deteției cu intervenția, pentru crearea unor spații digitale mai sănătoase și sigure.

Ozana Mazilu (Playtech): Ce perspective ai la intersecția dintre e-sports, inteligența artificială și patrimoniul cultural — și ce rol ar trebui să aibă România?

Lance Mudd: Mi-aș dori să văd situri istorice reconstruite digital, în format 3D, utilizate ca arene de e-sports. Imaginați-vă competiții unde jucătorii evoluează într-o hartă nouă la fiecare câteva minute, fiecare bazată pe un reper cultural, iar în pauze sau după rundă se evidențiază istoria locului. Astfel, patrimoniul devine accesibil și captivant prin joc!

AI da viață mediului, iar e-sports-ul aduce energie și audiență, în timp ce patrimoniul cultural adaugă profunzime și sens. România, cu siturile sale istorice mărețe, identitatea culturală vibrantă și o prezență globală în creștere, poate deveni un lider în această transformare digitală a culturii. Derulând aceste inițiative, țara noastră poate predomina în crearea unei experiențe culturale interactive, jucabile și memorabile pentru generațiile viitoare.

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement