Marca Dacia și Renault sunt parte a aceleiași grupări de mult timp, fapt vizibil la nivel tehnic. Platforme, motorizări, cutii de viteze și unele componente electronice sunt comune, diferențele majore fiind legate de materiale, echipări și filozofia generală de abordare a costurilor. Pentru consumator, întrebarea esențială este cât de „Renault” este un model Dacia modern și în ce măsură diferența de preț între două autovehicule, aparent foarte apropiate pe hârtie, este justificată.
În ultimii ani, SUV-uri precum Duster și modele compacte precum Sandero au adoptat arhitecturi similare cu cele ale Renault, ceea ce înseamnă că nu mai reprezintă mașini complet separate, ci derivați ai aceloriași platforme modulare. În spatele acestei decizii de design se află o strategie clară: Dacia trebuie să rămână marca „esențială”, axată pe cost redus și durabilitate, în timp ce Renault investește în inovație, confort și tehnologii avansate.
Platforme și motorizări comune, filozofii de echipare diferite
Noua generație de modele Sandero, Logan și Duster utilizează platforma CMF-B, aceeași structură tehnică folosită pentru Renault Clio, Captur și alte vehicule din grup. Aceasta înseamnă că elemente precum structura de rezistență, sistemul de suspensie, punctele de prindere pentru suspensie și multe componente mecanice sunt identice. La nivel practic, beneficiezi de o dezvoltare și testare realizate pentru un volum mare de autovehicule, cu standarde de siguranță și fiabilitate înalte.
Motorizările TCe de cilindree redusă, cu sau fără hibridizare ușoară, sunt împărțite între Dacia și Renault, de asemenea și anumite tipuri de cutii de viteze manuale sau automate. Diferențele apar însă în variantele de putere oferite, calibrarea softului și modul în care aceste componente sunt integrate în ansamblul general. Renault propune mai multe opțiuni de putere, cutii automate sofisticate și versiuni hibride complete, în timp ce Dacia se concentrează pe motorizări de bază, plus câteva variante strategice, precum cele ECO-G pe GPL.
La interior, diferențele de strategie de cost sunt evidente. Bordurile Dacia sunt realizate predominant din plastice dure, cu elemente de decor simple și mai puține inserții moi, în timp ce Renault utilizează materiale textile și finisaje mai elaborate. De multe ori, ecranul central sau panourile de control par similare, însă sistemul multimedia are funcții mai simple sau hardware mai modest pe Dacia, în timp ce pe Renault beneficiază de un sistem mai performant și mai avansat.
Siguranță, confort și diferențe de preț
Din punct de vedere al siguranței, utilizarea platformei comune permite Daciei să ofere airbaguri, sistem de frânare ABS, ESP și diverse sisteme moderne de asistență, însă acestea pot fi incluse în pachete diferite față de Renault. În timp ce Renault oferă standard o gamă largă de sisteme avansate de asistență, precum asistentul de menținere a benzii, pilot automat adaptiv și frânare automată, Dacia optează pentru o selecție mai restrânsă, concentrată pe elementele obligatorii și câteva opțiuni suplimentare pentru cei interesați.
Izolarea fonică reprezintă un alt aspect în care diferențele sunt evidente. Pentru a menține costurile și greutatea sub control, Dacia utilizează mai puține materiale fonoabsorbante, ceea ce determină un nivel mai ridicat de zgomot în timpul condusului pe drumuri proaste sau asfalt rugos. Renault, pe aceeași bază tehnică, adaugă straturi suplimentare de izolație acoustică și geamuri mai groase, ce asigură un confort fonic superior, dar și un preț mai ridicat.
Systemele de climatizare, reglajele suspensiilor și scaunele sunt diferit configurate. Dacia preferă simplitatea și durabilitatea, cu controale vizibile și suspensii robuste, adaptate pentru drumuri dificile, precum și scaune funcționale. Renault oferă reglaje mai rafinate, scaune ergonomice, cu multiple opțiuni de ajustare și funcții precum încălzire sau masaj.
Pe scurt, comparând Dacia și Renault, este important de știut că premium-ul plătit la Renault se refere mai mult la confort, liniște și tehnologie, decât la o platformă tehnică fundamental diferită. Dacia valorifică componentele comune, dar le combină astfel încât să mențină prețul accesibil și să pună accent pe nevoile esențiale, mai degrabă decât pe opțiuni estetice de imagine.