Producătorii auto din UE vor menține fabricarea mașinilor pe benzină după 2035, amânând tranziția la vehiculele electrice pe termen nelimitat

producatorii-auto-din-ue-vor-continua-sa-fabrice-masini-pe-benzina-si-dupa-anul-2035.-tranzitia-la-masinile-electrice-se-amana-pe-termen-nedeterminat producatorii-auto-din-ue-vor-continua-sa-fabrice-masini-pe-benzina-si-dupa-anul-2035.-tranzitia-la-masinile-electrice-se-amana-pe-termen-nedeterminat
Producătorii auto din UE vor continua să fabrice mașini pe benzină și după anul 2035. Tranziția la mașinile electrice se amână pe termen nedeterminat

Într-o hotărâre istorică adoptată în 2023, Parlamentul European a aprobat un act legislativ care stabilea ca toate autovehiculele noi comercializate în Uniunea Europeană începând cu 2035 să fie vehicule cu emisii zero de dioxid de carbon. Această inițiativă face parte dintr-un pachet de măsuri menite să combate schimbările climatice și să atingă obiectivele de neutralitate climatică ale UE până în 2050.

Ulterior, atingerea obiectivului de zero emisii a fost amânată pe termen nedeterminat. La doi ani după decizia de a obliga producătorii europeni să lanseze exclusiv vehicule electrice, Bruxelles-ul intenționează acum să nu mai aplice interzicerea mașinilor cu motoare cu ardere internă din 2035.

Constructorii auto vor putea produce o cotă limitată de automobile pe benzină și motorină după anul 2035, emitând 10% din nivelurile de emisii din 2021, atâta timp cât îndeplinesc anumite condiții. Modificarea vine acum, chiar dacă vânzările de autovehicule electrice în UE au crescut cu 26% între ianuarie și octombrie anul curent.

Advertisement

Chiar și mașinile electrice vor avea mici motoare cu combustibil de rezervă

Conform declarațiilor a doi oficiali implicați în negocieri, producătorii vor putea utiliza oțel ecologic pentru fabricarea autoturismelor și le vor fi permise vehicule electrice cu extensii de autonomie mai mare, inclusiv mici motoare alternative pe combustibil, care urmau să fie interzise din 2035.

Condițiile vor fi analizate și discutate de legislatori într-o prezentare a propunerii, iar orice modificare va fi aprobată de guvernele europene și Parlamentul European înainte de adoptare. Comisia Europeană va revizui reglementările anul viitor.

Producătorii auto s-au manifestat împotriva interzicerii motoarelor cu ardere internă

De ce această schimbare bruscă, mai ales în contextul în care președintele Donald Trump a emis un ordin executiv pentru creșterea extracției de petrol și gaze? Interzicerea motorului cu ardere internă de către UE era percepută ca un simbol al legislației climatice a Pactului Verde European, relatează Financial Times.

Se pare că industria auto europeană a făcut lobby intens pentru a contracara interdicția vehiculelor cu combustibili fosili. Aceștia au argumentat că nu vor putea atinge obiectivele UE până în 2035 din cauza tranziției lente către mașini electrice și a lipsei infrastructurii adecvate în Europa pentru alimentarea acestora.

Regatul Unit, Franța și Spania susțin: „Viitorul industriei auto este electric”

Țări membre ale UE precum Spania și Franța au sprijinit aplicarea interdicției pentru autovehicule cu motoare cu ardere internă în blocul comunitar. Aceste state, preocupate de energiile regenerabile, consideră că măsura „nu trebuie contestată”. Atât Parisul, cât și Madridul afirmă că „viitorul industriei auto europene este electric”.

Pentru a combate concurența din partea autovehiculelor electrice chinezești și pentru a gestiona problemele legate de prețurile ridicate ale energiei, aceste țări au propus o anumită flexibilitate: „super-creditele” pentru vehiculele fabricate folosind materiale europene.

Guvernul competent din Marea Britanie și-a reafirmat angajamentul de a realiza tranziția totală la autovehicule electrice începând cu 2035.

Germania s-a opus relaxării, Merz: Vor exista milioane de mașini cu benzină și în 2050

Guvernul Germaniei, Ungariei și Italiei a exprimat opoziție față de interzicere. Cancelarul german Friedrich Merz a susținut menținerea flexibilităților în politicile climatice.

„Realitatea este că vor fi în continuare milioane de autovehicule cu motor cu ardere internă în circulație până în 2035, 2040 și chiar 2050”, a afirmat el.

Producătorii europeni de automobile, precum BMW, Renault sau Stellantis, au criticat ritmul lent al tranziției către vehicule 100% electrice, menționând că aceste modele generează profituri mai mici comparativ cu cele tradiționale. Industria auto europeană se confruntă cu presiuni, întrucât vehiculele electrice sunt mai puțin profitabile.

Organizațiile de mediu critică anularea interdicției pentru mașinile pe benzină

Organizațiile de mediu avertizează că eliminarea interdicției din 2035 ar putea intensifica diferența dintre Occident și China, deoarece Beijingul conduce în tranziția către autovehicule electrice.

„Abandonarea acestei interdicții ar fi o eroare majoră pentru Europa. Nu va sprijini semnificativ producătorii auto, deoarece electrificarea reprezintă viitorul industriei, iar această decizie ar prejudicia considerabil imaginea Europei ca lider mondial în domeniul climatului”, a declarat Simone Tagliapietra, cercetător senior la grupul de experți Bruegel din Bruxelles.

Poziția României

Europarlamentarul PNL Virgil Popescu anunță că, împreună cu colegii din Partidul Popularilor Europeni, solicită oficial eliminarea interdicției pentru motoarele cu ardere internă. Aceasta ar însemna eliminarea de pe piață a noilor vehicule pe benzină și diesel.

Însă, din cauza presiunii exercitate de alte state membre și de industrie, planul a fost abandonat sau supus unei reevaluări majore, conform ultimelor informații.

Parlamentul European: 71% din emisiile de CO2 provin din transportul rutier

Parlamentul European a susținut încă din începutul deceniului trecut că transporturile au fost responsabile pentru o pătrime din totalul emisiilor de CO2 ale UE în 2019, dintre care 71,7% proveneau din traficul rutier, conform unui raport al Agenției Europene de Mediu.

Obiectivul UE este reducerea cu 90% a gazelor cu efect de seră provenite din transporturi până în 2050, comparativ cu nivelurile din 1990. În 2019, cea mai mare parte a autovehiculelor de pe șoselele europene funcționau cu motorină (67%), urmată de benzină (25%).

Totuși, vehiculele electrice au câștigat teren, reprezentând 17,8% din totalul autovehiculelor noi de pasageri înmatriculate în 2021, o creștere semnificativă față de 10,7% în 2020.

Vânzările de autovehicule electrice au crescut rapid din 2017 și au fost de trei ori mai mari în 2020. Furgonetele electrice reprezentau 3,1% din piața pentru vehicule comerciale ușoare înmatriculate în 2021.

Statistici despre poluare în Uniunea Europeană

Potrivit datelor ACEA, Finlanda are cele mai scăzute emisii medii de CO2 de la mașinile noi din UE (60,9 g CO2/km), urmată de Suedia (61 g CO2/km) și Danemarca (73,3 g CO2/km).

Agenția Europeană pentru Mediu a semnalat că peste 180.000 de decese în UE au fost atribuite expunerii la poluarea aerului, peste nivelurile recomandate de Organizația Mondială a Sănătății în 2023.

Aproximativ 95% dintre rezidenții orașelor europene sunt expuși la niveluri înalte de poluare atmosferică. În același timp, decesele premature cauzate de poluare au scăzut cu 57% între 2005 și 2023, indicând succesul strategiei UE de reducere a poluării.


Sursa foto: Envato

Recomandarea specialistului: Comisia Europeană analizează decizia privind autovehiculele noi cu ardere internă din 2035, propunând alternative pentru o reducere cu 90% a emisiilor de CO2

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement