2026 va fi anul drumețiilor în natură: tendințe și creșterea turismului pentru evadare din stresul urban

2026-va-fi-anul-drumetiilor-in-natura.-trendurile-care-sugereaza-ca-tot-mai-multi-turisti-vor-planifica-excursii-pentru-a-evada-din-stresul-urban 2026-va-fi-anul-drumetiilor-in-natura.-trendurile-care-sugereaza-ca-tot-mai-multi-turisti-vor-planifica-excursii-pentru-a-evada-din-stresul-urban
2026 va fi anul drumețiilor în natură. Trendurile care sugerează că tot mai mulți turiști vor planifica excursii pentru a evada din stresul urban

Industria turismului a înregistrat o revenire remarcabilă din 2024, după ce în 2023 a trecut printr-un proces de redresare graduală post-pandemie. În prima jumătate a anului 2025, turismul internațional a înregistrat o creștere de 5%, în ciuda dificultăților economice globale. 

Așteptările sunt extrem de optimiste pentru anul 2026, însă se prevede o schimbare majoră, pe baza datelor colectate recent de la lanțurile hoteliere, companiile de turism și experții în trenduri.

„2026 va fi anului escapadelor selectate, ce vizează itinerarii bine planificate, refugii personalizate și revenirea la călătorii lente și deliberate”, conform BBC.

Advertisement

Liniște, fără internet, fără ecrane, fără telefoane

Turiștii din 2026 vor privilegia mai mult confortul, liniștea și modalitățile de a evada din stresul cotidian urban. Aceasta implică reducerea excursiilor în centrul marilor orașe afectate de supra-aglomerare și creșterea numărului de drumeții în natură. Mai mulți oameni care suferă de „epuizare digitală” vor căuta să se deconecteze temporar.

„Când am lansat antologia „Unplugged” în 2020, detoxifierea digitală și revenirea la stilul de viață analogic erau considerate nișe. Astăzi, jumătate dintre clienții noștri menționează expunerea excesivă la ecrane și epuizarea ca motive principale pentru rezervări”, a menționat Hector Hughes, cofondatorul unui centru de detoxifiere digitală în Regatul Unit.

Tendința de a reveni la experiențe „ca în vremurile de altădată” se extinde în mai multe țări, precum Suedia și Oregon, în Statele Unite.

2026 ar putea fi anul revenirii la natură pentru o perioadă

Inteligența Artificială va fi încă un instrument valabil

Chiar dacă mulți turiști vor căuta o evadare în stilul de viață analogic, departe de ecrane și dispozitive electronice, o cercetare realizată de Institutul Amadeus indică faptul că tehnologia nu va fi complet abandonată. Multe dintre instrumentele bazate pe AI, precum ChatGPT, vor fi utilizate în platforme de rezervări precum Expedia și Booking.com pentru a identifica cazarea ideală, a evita înșelătoriile și a planifica itinerariile.

Jasmine Bina, expertă în tendințe culturale și director la Concept Bureau, afirmă că inteligența artificială generativă schimbă modul în care exprimăm dorințele, dar nu și motivul pentru care călătorim.

„Poate că dorești să călătorești pentru a te recupera de epuizare, iar acum, în loc să cauți destinații pe TikTok, vei folosi ChatGPT pentru a identifica tipul specific de epuizare și a descoperi locurile care se potrivesc cel mai bine stadiului tău interior”, explică ea.

Experiențe surprinzătoare

Pentru a evita monotonía, mulți turiști vor prefera experiențe plăcute și neașteptate. Unii se vor aventura în croaziere misterioase prin Argentina, fără să cunoască destinația finală, în timp ce alții vor opta pentru plimbări cu vehicule autonome în Insulele Feroe.

Un raport de trenduri al companiei Lemongrass subliniază că aceste escapade atent selectate reflectă oboseala decizională și supraaglomerarea cognitive cauzate de asumarea zilnică a micro-deciziilor. Uneori, turiștii preferă să fie „purtați de val” pentru a-și crea amintiri memorabile.

Mai multe excursii în natură

Hashtag-ul #RoadTrip a fost utilizat peste 5,9 milioane de ori în mediul online. Pentru mulți, drumețiile montane sau aventurile în rezervații naturale constituie experiențe de elită. De asemenea, călătoriile cu mașina înregistrează o revenire, deoarece turiștii caută libertate, flexibilitate și vacanțe mai accesibile financiar.

De altfel, 60% dintre britanici preferă să facă plimbări cu mașina decât pe jos, pentru a economisi bani. Specialistul Milena Nikolova de la BehaviorSMART afirmă:

„Situația relației om-mașină în America de Nord și Europa diferă semnificativ”.

Mai multă independență în alegerea destinațiilor

Trecerea de la călătoriile în grup sau cu familia către experiențe individuale indică o schimbare majoră în industrie. În ultimii ani, au apărut tururi specializate pentru recuperare după divorț, pierderi, criza de vârstă mijlocie sau epuizare, precum și excursii pentru pasionații de sporturi extreme și entuziaști ai insectelor.

Pentru Bina, această tendință reflectă modul în care experimentăm acum timpul.

„Viața pare acum un continuu flux, cu mai puține ritualuri și ceremonii de trecere”, explică ea.

Destinații fără electricitate

„Din ce în ce mai mulți călători evită zonele aglomerate, indiferent dacă sunt destinații obișnuite sau locuri mai retrase, departe de infrastructura modernă”, afirmă Nick Pulley, fondatorul agentiei de turism Selective Asia.

Rezervări pentru destinații fără curent electric înregistrează creșteri, precum Toledo în Spania, Brandenburg în Germania sau zone precum Irak. În Marea Britanie, această tendință îndepărtează turiștii de destinațiile populare din Cotswolds și Cornwall, spre zone mai puțin exploatate, precum Northumberland, Țara Galilor și Somerset, conform unui raport Lemongrass. Tinerii caută dezvoltare personală și explorare, chiar dacă în detrimentul muncii.

Există un interes tot mai mare pentru aventură, fie că vizează pensiuni tradiționale în Nepal, vizitarea unor regiuni mai puțin cunoscute din Italia sau explorarea zonelor rustice.

Fani ai călătoriilor literare

Tendința de a călători pentru experiențe literare, alimentată parțial de „#BookTok”, înregistrează un avans pentru 2026, alăturată trendului „set-jetting” (călătorii după seriale TV, filme și jocuri video). Hotelurile din întreaga lume, chiar și în destinații cu viață de noapte activă, oferă opțiuni tematice precum biblioteci, piscine și sejururi stilizate.

Unde sunt cele mai populare destinații de anul viitor: Cornwall, unde se filmează serialul Harry Potter; mlaștina Yorkshire, care va fi decor pentru „Wuthering Heights” de Emerald Fennell; și Grecia, datorită adaptării romanului „Odiseea” de Christopher Nolan.

„În perioade de schimbări rapide sau de criză, ne refugiem în ficțiune pentru a explora temerile și dorințele noastre”, afirmă ea.

„De-a lungul istoriei, literatura fantasy a cunoscut epoci de popularitate în contexte de conflicte mondiale și amenințări nucleare, iar SF-ul a fost în ascensiune în anii ’60, în vremea cursei spațiale și a contraculturii; în prezent, ficțiunea mitologică și speculativă capătă o popularitate în creștere, pe măsură ce încercăm să înțelegem prăbușirea și renașterea sistemelor vechi. Călătoria în lumea literară devine o experiență cathartică – ne ajută să ne cufundăm profund în ficțiune, atât mental, cât și fizic”, afirmă Jasmine Bina.


Sursa Foto: Envato/Shutterstock

Autorul evidențiază: Destinația preferată a românilor pentru vacanțe, care devine mai scumpă cu până la 15% începând cu 2026. Majorarea de prețuri a fost deja anunțată de operatorii hotelieri

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement