Daniel David și-a depus mandatul la conducerea instituției

daniel-david-si-a-dat-demisia daniel-david-si-a-dat-demisia
Daniel David și-a dat demisia

Conform informațiilor din surse media, Daniel David și-a prezentat demisia înainte de sărbătorile de iarnă.

Primele relatări indică faptul că nemulțumirea lui David provenea din bugetul alocat și din necesitatea reducerii fondurilor pentru universități.

Daniel David ocupă funcția de ministru al Educației și Cercetării în România din data de 23 decembrie 2024, în două guverne consecutive.

Advertisement

Are rădăcini în mediul academic, fiind profesor de psihologie și fost rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Potrivit surselor, Marilen Pirtea este în prezent considerat pentru succesiunea lui Daniel David.

Pirtea este deputat PNL la cel de-al treilea mandat și, din 2012, ocupă și postul de rector al Universității de Vest din Timișoara.

Daniel David a discutat public despre intenția de a se retrage din funcție. Într-un interviu la TVR Info, el a explicat că a avut în plan să plece încă dinainte de sfârșitul mandatului, pentru a asigura stabilitatea în sistemul educațional și în administrația prezidențială, monitorizând evaluările internaționale și garantând utilizarea eficientă a fondurilor europene.

„Eu vă spun sincer, am venit cu un orizont de câteva luni, până în luna mai, pentru a stabiliza instituția prezidențială și a asigura funcționarea țării. În mai, am considerat că pot rămâne până la începutul anului școlar pentru a sprijini procesul de evaluare internațională, iar apoi am urmărit ca România să fie percepută ca stabilă și să beneficieze de fonduri europene neblocate”, a declarat Daniel David.

Anunțul privind demisia lui David

„Astăzi, 22 decembrie 2025, la un an de la numirea în funcția de ministru al Educației și Cercetării (22 decembrie 2024), am solicitat premierului să-mi aprobe eliberarea din această poziție, prin depunerea demisiei. Recent, am primit confirmarea. Chiar dacă decizia de demisie este unilaterală, am dorit ca plecarea să fie amicală, așa cum a fost și colaborarea noastră.”

A fost o onoare să iau parte la susținerea țării în această poziție, ca specialist și tehnocrat, susținut de PNL, dar neafiliat politic, și în două mandate — 23 decembrie 2024 – 23 iunie 2025, și 23 iunie 2025 – (probabil) 23 decembrie 2025. Îi mulțumesc președintelui țării Nicușor Dan și prim-ministrului Ilie Bolojan pentru sprijinul constant. Pentru mine, amândoi sunt oameni integri și dedicați binelui țării, și mă bucur că am avut ocazia să colaborăm.”

„În calitate de profesionist, am acceptat mandatul de ministru având în vedere momentul dificil pentru sistemul național de educație și cercetare. Am vrut ca, pe durata mandatului, să exercit această funcție cu responsabilitate, sinceritate și respect pentru instituții și oameni, contribuind la stabilizarea și reformarea sistemului, conform raportului QX (https://www.edu.ro/sites/default/files/Daniel_David_Raport_QX.pdf) — Întrebări relevante pentru a identifica soluții eficiente în fața Necunoscutului prezentului și viitorului. Consider că misiunea a fost îndeplinită și că instituțiile trebuie să funcționeze independent de schimbările politice temporare. Acest an dificil a arătat că am ales responsabilitatea în fața presiunilor, iar reformele inițiate vor continua fără mine în poziție. Mandatele sunt limitate, iar stabilitatea sistemului este mai importantă decât persoana.”

Motivul pentru retragere este simplu și transparent: nu am urmărit niciodată o carieră politică, ci am acceptat temporar funcția de ministru pentru a sprijini țara în perioade critice. Decizia de a pleca este definitivă.

  • Criza politică s-a încheiat, iar în iunie 2025 eram gata să mă întorc la Cluj-Napoca. Însă angajamentul față de Raportul QX și necesitatea de a susține măsurile fiscale în perioade de criză economică m-au determinat să continui până la finalul mandatului.
  • Evaluările internaționale — S&P-iulie, Fitch-august, Moody’s-septembrie, și Comisia Europeană-noiembrie 2025 — indică stabilizarea țării, iar reformele din Raportul QX sunt implementate sau în curs de adoptare, fiind recunoscute public.
  • După începutul anului școlar, riscul la adresa salariilor și burselor a fost înlăturat, iar în datele din 25 noiembrie 2025, Comisia Europeană a reconfirmat că România are deficitul bugetar sub control și fondurile europene sunt eligibile. Am anunțat că voi rămâne până la adoptarea programelor din reforma curricula liceale pentru a lăsa în urmă un proces complet și pentru a sprijini tranziția către noul ministru, urmând să continui până în decembrie, data ultimei evaluări oficiale a țării de către CE. În condițiile în care stabilitatea guvernamentală este esențială pentru continuarea acestor pași, decizia de retragere rămâne finală.”
  • Am amânat implementarea programului pentru limba și literatura română, pentru a evita polarizarea dezbaterii. Noul ministru va trebui să adopte acest plan, în condițiile în care am solicitat ca sugestiile din diferite orientări pedagogice să fie integrate și curriculul să fie flexibilizat, centrat pe competențe și referințe autoriale reprezentative, personalizabile de cadre didactice și elevi, într-un cadru de reperi fundamentali (similar cu planurile cadru alternative).

Accept că, dacă voi mai rămâne, risc să pierd conexiunea cu profesia mea de bază – psihologie, și că gestionarea bugetului pentru 2026 trebuie încredințată noului ministru, conform acordului cu premierul. Înțeleg mai bine rolul factorului politic, însă aleg să continui ca profesionist, pentru a oferi valoare pe termen lung țării. Rămân dedicat unei Românii moderne, prin educație și știință, și, în situații de criză, sunt dispus să sprijin dacă voi avea competența necesară.

În timpul mandatului, am fost solicitat de mai multe ori să demisionez, în special de către opoziție și organizații sindicale, atât din cauza opțiunilor euroatlantice, cât și a reformelor radicale. Totuși, am declarat că demisia poate avea loc (1) la solicitarea Parlamentului, (2) la solicitarea premierului, în funcție de implementarea programului de guvernare, sau (3) prin decizia proprie, dacă considera că continuarea nu mai servește interesul educației și cercetării. Riscurile pentru stabilitatea și sustenabilitatea sistemului s-au atenuat, sistemul fiind deja consolidat în fața crizelor fiscale și politice, și aproape gata pentru dezvoltare durabilă. Orice decizie de retragere va fi luată responsabil, pentru binele public.

„Nu am avut ocazia unei guvernări în condiții normale, dar dacă nu au fost vremuri extraordinare, probabil nu aș fi acceptat această poziție. Am condus o instituție pivot în furtuna politică și fiscală a ultimilor ani, consolidând-o și propunând calea de navigare prin reforme și rapoarte dedicate — precum Raportul QX. Acum, funcționăm pe baze moderne și pregătite pentru amploare, cu resurse în creștere, prin mecanisme sănătoase.”

Așa cum am afirmat anterior, 2025 este probabil cel mai dificil și periculos an pentru România după 1989, denumit „anul Hidrei.” În prima jumătate, am avut o criză politică majoră legată de alegerile prezidențiale, într-un context de austeritate, iar în cea de-a doua jumătate, am fost în fața unei crize fiscale severe, cu riscul de blocaj al țării. Perioada a fost marcata de numeroase provocări economice și politice, combinând crize interne cu conflict la granițele naționale și tensiuni internaționale. Într-un an, guvernul a trecut prin șapte moțiuni de cenzură și una simplă pentru educație, ceea ce evidențiază caracterul special și complex al perioadei. În astfel de condiții, Ministerul Educației și Cercetării are o misiune esențială pentru dezvoltarea unei societăți reziliente bazate pe cunoaștere, combate pseudocunoașterea și promovează inovarea, fiind un pilon fundamental pentru bunăstare și stabilitate națională.”

Rolul Ministerului Educației și Cercetării este crucial, deoarece aici se generează și diseminează cunoașterea prin cercetare și educație, fiind antidotul împotriva vremurilor în care informația falsă și obscurantismul pot slăbi societatea. Integrarea acestor domenii asigură dezvoltarea unei națiuni bazate pe știință, tehnologie și educație pentru viitor, iar combaterea analfabetismului funcțional rămâne prioritar în strategia de securitate națională.

Sper ca, prin semnarea unui Pact pentru Deceniul Educației-Cercetării (2026-2036), să fi contribuit la stabilirea unui cadru ambițios pentru dezvoltare, chiar dacă contextul avoir ultimelor săptămâni nu a fost favorabil. La nivel politic, acest angajament a fost susținut deja de toți membrii coaliției și rămâne o direcție de urmat pentru viitor.

  • Din 2026 încoace, bugetul alocat pentru educație și cercetare va fi crescut anual, atât nominal, cât și ca procent din PIB, pentru a atinge valorile setate în legislație.
  • Cele două domenii fundamentale, cercetarea și învățământul superior, vor fi administrate coerent pentru o dezvoltare coordonată a societății bazate pe cunoaștere.
  • Politicile în aceste sectoare trebuie să se alineze practicilor UE și OECD, privind statutul elevilor/studenților, cadrele didactice de cercetare, curriculum, evaluări și arhitectura sistemelor, precum și transparența și justificarea reformelor critice.

Mulțumesc tuturor pentru sprijin și implicare! Le adresez recunoștință echipei din minister, colegilor din universitate și întregii comunități educaționale, pentru colaborarea și eforturile lor, esențiale pentru continuitate. Fără această susținere, nu ar fi fost posibilă menținerea funcționării în condiții de provocări politice și financiare. Criteriile responsabilității și angajamentul pentru binele comun definesc acțiunea unui ministru responsabil, iar aprecierea pentru cei apropiați și familie rămâne prioritară, mai ales în momente dificile.”

În perioada următoare, voi evita comentarii detaliate despre sistemul de învățământ și cercetare pentru a nu inhiba procesul de tranziție al succesorilor, dar voi pregăti și voi împărtăși reflecțiile personale despre cele două mandate, precum și alte aspecte relevante despre parcursul și experiența lor.

În încheiere, citez versuri din poezia lui Rudyard Kipling, „If,” care m-au inspirat în gestiunea crizelor și reformelor:

De poţi să nu-ţi pierzi mintea, când cei din jurul tău

şi l-au pierdut pe al lor, dând vina pe tine, […]

De poţi să asculţi cu calm cuvintele rostite de tine

Răstălmăcite și schimbate, […]

De poţi să vorbeşti mulțimii fără să minţi

Și dacă poţi să umbli cu regi fără să te lași asmuțit de mândrie,

De nici prieteni, nici dușmani nu pot vărsa rău asupra ta,

Căci doar dreptatea îți este călăuză,

Și dacă știi să completezi pașii trecători,

Să nu pierzi nicio pagină din viața ta,

Al tău va fi Pământul și toate ale sale,

Și, orice ai face, tu vei rămâne OM!

Quod in potestate fuit, factum est!

(Ce am putut, am realizat) – filosofia lui Epictet – acesta este mesajul lui Daniel David.

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement