Aproape o treime din achizițiile de articole vestimentare, cosmetice și bunuri de lux din Europa se realizează online. Cu toate acestea, o parte importantă a acestor tranzacții nu se desfășoară prin magazinele specializate, ci prin platforme multinaționale. **Până la 17% din achiziții se realizează pe piețe de second-hand, asemenea platformelor de re-vânzare.**
Un sfert din moda, online
30,5% din totalul comerțului cu articole vestimentare, cosmetice și produse de lux se desfășoară online: comerțul electronic a reprezentat 224 de miliarde de euro din totalul de 734,5 miliarde de euro în vânzări în Uniunea Europeană și Regatul Unit anul trecut.
Produsele de lux au cea mai mare pondere online: aproape jumătate din vânzări se realizează digital, comparativ cu 25,7% în moda și 37,2% în cosmetice. Din această sumă, consumatorii au efectuat cheltuieli online de 96 de miliarde de euro în afara granițelor.
E-commerce în UE: cifre record și reglementări noi
Comerțul electronic continuă să crească rapid în Uniunea Europeană, atât pentru consumatori, cât și pentru companii. Conform celor mai recente date Eurostat, publicate în 2025, aproape opt din zece utilizatori de internet din UE, cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani, au efectuat achiziții online în ultimele 12 luni. Aceasta este o creștere semnificativă față de anul 2014, când numai 59% dintre europeni efectuau cumpărături online.
Cele mai active categorii de vârstă rămân persoanele între 25 și 34 de ani, urmate de cei între 35 și 44 de ani. În privința tipurilor de produse, articolele vestimentare, încălțămintea și accesoriile domină clasamentele, în timp ce comenzi de alimente comandate online de la restaurante și fast food au câștigat teren în ultimul an.
Această tendință ascendentă se observă și în mediul de afaceri. Aproximativ 24% dintre companiile europene au raportat vânzări online în 2024, iar acest procent crește aproape la jumătate în cazul companiilor mari, în timp ce IMM-urile se situează la un nivel de aproximativ 23%. În total, e-vânzările au generat 19% din cifra de afaceri a firmelor din UE, o creștere substanțială față de 14% în urmă cu un deceniu.
Pe măsură ce comerțul electronic devine tot mai important pentru economia europeană, autoritățile caută să echilibreze stimulentele pentru cumpărăturile online cu protejarea pieței interne. Între timp, platformele internaționale și piețele second-hand capătă din ce în ce mai multă importanță în preferințele consumatorilor.