Procurorul general al României, Alex Florența, a declarat marți seara, că planul lui Călin Georgescu de a candida la alegerile prezidențiale din 2024 fusese conceput cu mult timp înainte și susținut de o companie cu legături solide în Federația Rusă. Această companie a desfășurat o vastă operațiune de influențare a opiniei publice românești.
„Din anchetele noastre, rezultă că planul de a candida la alegerile prezidențiale din 2024 fusese conceput în avans. Candidatului i-a fost creat un sistem de susținere menit să-i asigure accesul la această funcție.”, a declarat Florența.
Conform procurorului general, o firmă cu legături directe în Rusia a executat o campanie de influențare a opiniei publice, analizând preferințele și interesele populației.
Influențare după modelul Cambridge Analytica
Procurorul general a subliniat că analiza companiei a fost similară cu metoda utilizată de Cambridge Analytica: s-au cules date din mediul online și rețelele de socializare, care au fost ulterior analizate pentru a segmenta publicul după interese.
Florența a specificat că această strategie se concentra pe patru teme esențiale care influențau anumite grupuri populaționale.
„Apoi, s-a dezvoltat o vastă infrastructură online – incluzând pagini de social media, site-uri create special în acest scop, și site-uri imitație ale instituțiilor de stat și ale agențiilor de presă – bazată pe aceste narative. A urmat o campanie constantă, intensă, de dezinformare a opiniei publice românești, cu volum ridicat de informații false răspândite online.”, a explicat procurorul general.
Potrivit acestuia, știrile răspândite erau alarmiste, menite să provoace panică, polarizare și reacții antisistem.
„Aceste segmente de populație, pe baza narativelor predefinite, au fost conduse spre anumite nișe informaționale. Utilizăm deseori termenul de „bulă informațională” în spațiul public, și asta se referă la acest fenomen.” , a afirmat Florența.