Autoritățile intenționează să reformeze modalitatea de plată a beneficiarilor fondurilor europene, implementând un sistem mai eficient și mai puțin birocratic. Propunerea legislativă, depusă la Senat la finele lunii septembrie, modifică Ordonanța de Urgență nr. 40/2015, care stipulează regulile pentru administrarea fondurilor europene, pentru a se alinia cu perioada de finanțare 2021-2027, incluzând noi categorii de fonduri și mecanisme de plată comparativ cu exercițiul anterior, 2014-2020.
Plăți bazate pe rezultate
În prezent, beneficiarii trebuie să demonstreze fiecare cheltuială cu documente contabile și facturi, un proces care poate dura luni întregi și frecvent duce la blocaje. Noua lege permite, pentru prima dată, ca decontările să se realizeze în funcție de rezultatele obținute, nu doar pe baza documentației administrative.
„Decontarea cheltuielilor eligibile poate fi efectuată și în funcție de rezultate”, prevede textul proiectului. Cu alte cuvinte, autoritățile de management vor putea aproba plata către beneficiar în funcție de indicatorii realizați și validați ai proiectului – precum finalizarea unei lucrări sau atingerea unei obiective cuantificabile – fără a impune justificarea fiecărui bon sau factură în detaliu.
„Prin simplificarea procedurilor și orientarea gestionării financiare spre performanță și rezultate”, aceste modificări „vor accelera absorbția fondurilor europene”, conform punctului de vedere al forului legislativ consultativ.
Statul va compensa pentru fiecare zi de întârziere
Se introduc reguli mai clare pentru prefinanțare: se păstrează posibilitatea de a acorda un avans de până la 30% din suma eligibilă a proiectului, însă tranșele ulterioare vor fi condiționate de progresul real al lucrărilor. În cazul în care beneficiarul nu folosește cel puțin jumătate din suma primită în 180 de zile, următoarele tranșe pot fi suspendate sau poate fi solicitată rambursarea sumelor deja plătite.
Proiectul introduce și o procedură de aprobare tacită, prin care autoritățile de management trebuie să verifice cererile de decontare în maximum 30 de zile. În cazul în care nu răspund în această perioadă, cererea se consideră automat aprobată, fiind obligată plata sumei solicitate, inclusiv penalități pentru fiecare zi de întârziere peste termen.
Impozitarea avansurilor nejustificate
De asemenea, se definește clar tratamentul fiscal pentru sumele primite ca prefinanțare: acestea nu sunt supuse impozitării pe durata implementării proiectului, însă devin venit impozabil dacă rămân nejustificate la finalizarea acestuia. Pentru ultima cerere de rambursare, perioada de verificare poate fi extinsă până la 180 de zile pentru a include toate pașii necesari plății finale.
Reinstaurarea aceluiași cadru pentru proiectele sociale
Inițiativa extinde regulile de prefinanțare și către Fondul de ajutor european pentru persoane vulnerabile, care susține programe sociale pentru grupuri defavorizate, copii din medii sărace sau familii în dificultate. Astfel, și organizațiile sau autoritățile responsabile pot beneficia de prefinanțări de până la 30% din valoarea eligibilă a proiectului, cu reguli mai simple de justificare și termene mai flexibile pentru utilizarea fondurilor. Măsura asigură egalitatea de tratament între aceste programe și marile fonduri europene, precum FEDR, FSE și Fondul de Coeziune, garantând aplicarea aceluiași set de reguli pentru toate secțiunile de finanțare.
Implementare rapidă în regim de urgență
Procedura de modificare a legislației se face în regim de urgență, pentru a permite aplicarea rapidă a noilor reguli în actualul exercițiu de finanțare europeană. Proiectul de lege a primit avize favorabile din partea Consiliului Legislativ și a Consiliului Economic și Social, urmând să fie analizat de comisiile de specialitate ale Senatului și apoi supus votului în plen.
Dacă legea va fi promulgată, Guvernul va avea la dispoziție 60 de zile pentru a adapta normele metodologice și alte 90 de zile pentru revizuirea ghidurilor de finanțare.