Economia reală: Adevărul despre plecarea Carrefour din România

economia-reala-–-adevarul-in-cazul-carrefour-pleaca-din-romania economia-reala-–-adevarul-in-cazul-carrefour-pleaca-din-romania
Economia reală – Adevărul în cazul Carrefour pleacă din România

Carrefour se situează în fața unei posibile decizii de a părăsi piața din România, însă această hotărâre depinde de situația financiară globală a grupului și de evoluția operațiunilor pe piața locală. Exemplar Italia menține toate scenariile deschise.

În ultimele zile, s-au intensificat speculațiile privind retragerea Carrefour din România, însă nu au fost semne clare. Au fost avansate numeroase motive pentru care retailerul francez a însărcinat o instituție financiară să identifice un potențial cumpărător.

Un factor menționat a fost creșterea fiscalității pentru companiile din sectorul de retail și pentru marile corporații. De asemenea, s-a sugerat că erodează mediul favorabil investițiilor străine în România, în special pentru retail.

Advertisement

Inițiativa Carrefour România este percepută și ca parte a unui proces mai larg de deglobalizare și de ajustare a piețelor la nivel mondial, precum și a lanțurilor de aprovizionare. Un economist a interpretat această mutare ca fiind un semnal de recesiune în economia românească. În plus, s-a afirmat că părăsirea pieței din România ar putea avea impact asupra percepției externe asupra țării, influențând deciziile ulterioare ale investitorilor străini.

Există elemente de adevăr în aceste analize, fiecare având contribuția sa la decizia potențială de ieșire a Carrefour de pe piața românească.

Citeste și De ce ne-ar putea îngrijora plecarea Carrefour din România (Interviu)

Totuși, problema reală are o claritate mai mare. Procesul Carrefour a început în iunie, când prețul acțiunilor companiei a scăzut cu 8,6% pe Bursa de la Paris. Această scădere a fost cauzată de o notă a băncii de investiții americane JP Morgan, care recomanda vânzarea acțiunilor și estima rezultate financiare sub așteptări.

Previziunile JP Morgan s-au confirmat, pentru că în anul anterior grupul Carrefour a înregistrat o diminuare a profitului cu 11%, atingând aproximativ un miliard de euro. În primul trimestru al anului curent, vânzările grupului au crescut cu 3%, fiind susținute în special de America Latină, în special Brazilia, cu un avans de 12%, iar în Franța s-a înregistrat o scădere de 1,7%.

Analiștii au identificat mai multe zone sensibile, precum profitabilitatea sub presiune, fluxul de numerar fragil, nivelul ridicat al datoriei și concurența intensă pe piața franceză. În aceste condiții, managementul Carrefour a anunțat un plan pentru acest an axat pe reducerea cheltuielilor cu 1,2 miliarde de euro și continuarea digitalizării promovate de companie.

De asemenea, în vara acestui an, Carrefour a vândut operațiunile din Italia, unde avea 1.188 de unități, dintre care hypermarketuri, supermarketuri și magazine de proximitate. Motivul pentru acest exit economic a fost atingerea unei cifre de afaceri de 4,2 miliarde de euro în 2024, reprezentând 4% din totalul global, dar cu o pierdere de 67 de milioane de euro. Grupul Carrefour a fost al treilea retailer francez care a renunțat la piața italiană, după Auchan în 2019 și FNAC în 2012.

Cumpărătorul afacerilor Carrefour în Italia este compania NewPrinces, listată pe bursa de la Milano, formată recent în 2024, după ce firmele italiene Newlat și britanice Princes au fost unificate pentru suma de 700 milioane de euro. Anul acesta, NewPrinces a achiziționat și brandurile din Italia de la Kraft Heinz. Astfel, grupul deține un portofoliu de 30 de mărci, oferind produse precum paste, lactate și conserve, cu o prezență de distribuție în 60 de țări, având o cifră de afaceri de șapte miliarde de euro, relativ modestă în comparație cu marile lanțuri de retail.

În România, Carrefour a raportat anul trecut o cifră de afaceri de 3,2 miliarde de euro, cu profit în reducere, și o rețea formată din 456 de magazine. Analizând aceste cifre și experiența italiană, se poate înțelege că vânzarea Carrefour România este o posibilitate, însă nu o certitudine.

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement