Aceasta reprezintă una dintre experiențele pe care actorul Anthony Hopkins, în vârstă de 87 de ani, le relatează în memoriile sale We did ok, kid, publicate recent, unde își amintește cum s-a transformat în Hannibal Lecter, simbolul canibalismului din Tăcerea mieilor, rol pentru care a câștigat în 1991 unul dintre cele două trofee Oscar ale sale. Celălalt premiu a fost primit pentru filmul The Father în 2020, conform publicației La Vanguardia.
În acea primă discuție cu Demme, regizorul filmului care a devenit un clasic, Hopkins a analizat modul în care va construi personajul, inclusiv o digresiune despre Iosif Stalin, pe care spunea că era mai înfricoșător atunci când păstra tăcerea.
„Tăcerea este cea mai înspăimântătoare parte, îmi aduce aminte de copilărie, când intram în cameră, aprindeam lumina și vedeam un păianjen uriaș pe perete, nemișcat, așteptând”, a spus Hopkins lui Demme, care, dacă nu era încă sigur, a primit dovada că actorul galez era alegerea ideală.
Unii afirmă că, de exemplu, în filmul Copiii lui Winton, interpretarea sa are o naturalețe aparte, ceea ce îl face să pară o persoană autentică printre actori.
Aceasta este, de altfel, calitatea care îl face extrem de potrivit pentru a interpreta un personaj canibal. Pe ecran, Hopkins emite o gravitate aproape supranaturală, fie că recită Regele Lear sau îl întruchipează pe Lecter, captând constant atenția spectatorilor. Totuși, criticii susțin că memoriile sale nu reușesc să surprindă în profunzime complexitatea vieții sale remarcabile.
Cu toate acestea, cartea oferă o perspectivă asupra existenței sale: copilăria dificilă, dificultățile în a învăța, parcursul spre actorie, lupta cu alcoolismul (în 1975 a fost găsit pe o șosea între Arizona și Los Angeles, după o episod de poftă de băutură, și de atunci a renunțat la alcool), precum și cariera în cinematografie — o privire către care, conform criticilor, îi lipsește însă adâncimea.
Indiferent de figurile istorice pe care le-ai vizualiza, fie în bine, fie în rău (Irod, Hitchcock, Hitler, Picasso, Dickens, Freud, papa Benedict al XVI-lea…), există șanse mari ca Hopkins să le fi interpretat pe ecran. Memoriile sale, în ciuda lipsei de profunzime, servesc drept o hartă care conduce cititorul prin aventurile acestor personalități și o listă impresionantă de filme memorabile: Omul elefant, Rămășițele zilei, Scrisoarea finală, Fracture, Revolta de la bord, Doar pentru adulți, Amistad, Întoarcerea la Howard’s End sau Dracula, de Bram Stoker. Și lista continuă.
Volumul, dictat și narat în varianta audio de Kenneth Branagh — cu excepția ultimului capitol, unde Hopkins recită o selecție din poeziile preferate, nu menționează numele autorului din umbră, al coautorului. Actorul afirmă însă că „viața mea a fost scrisă de altcineva, nu de mine”, referindu-se la simbolic, nu la profesionalism.
El vorbește mai mult despre puzzle-ul care a fost existența sa, despre piesele care s-au unit întâmplător, ca și cum ar fi câștigat la loterie. „Privesc înapoi și rememorez acel copil neajutorat și mă întreb: cum a fost posibil să se întâmple toate acestea?”, povestește el.
Născut pe 31 decembrie 1937 în Port Talbot (Țara Galilor), un oraș industrial, deși familia sa era formată din brutari, primele aspecte ale vieții sale încep cu perioada internatului, la vârsta de unsprezece ani. Se remarca prin umor și prin abilitatea sa de a imita, divertizându-și colegii.