Când vine vorba să descopere metode de a obține venituri suplimentare, cei bogați ai lumii găsesc soluții inovatoare și ingenioase. Inovațiile miliardarilor devin din ce în ce mai „creative” de la an la an. Recent, Donald Trump a atras atenția mediilor internaționale prin decizia de a-și înmormânta prima soție, Ivana Trump, pe o parcelă de teren de golf deținută în New Jersey. Aceasta pentru că, conform legislației fiscale din New Jersey, terenurile rezervate pentru cimitire sunt scutite de taxe, impozite, rate și evaluări. Și lista nu se oprește aici…
Modalități de îmbogățire ale celor înstăriți
Astfel, însă, bogații lumii au descoperit o nouă strategie, aproape la fel de „inteligentă” ca cea folosită de Trump, pentru a-și crește averea – Închiriază motoarele propriilor avioane celor care așteaptă luni întregi reparațiile aeronavelor.
Conform unei analize Financiar Times, proprietarii de avioane private profită de criza de forță de muncă și de lipsa pieselor de schimb în industria aerospațială, obținând câștiguri de zeci de mii de dolari în doar câteva zile.
„Industria aerospațială traversează o penurie de personal calificat și componente, din cauza pandemiei de COVID-19, generând întârzieri prelungite în livrarea motoarelor și avioanelor, atât pentru segmentul privat, cât și pentru cel comercial.”, menționează jurnaliștii FT.
Experții financiari și specialiștii din domeniu afirmă că acest trend a apărut după ce unii deținători de jet-uri au ales să închirieze doar motoarele, întrucât erau foarte atașați de interiorul personalizat al aeronavei, inclusiv accesorii din aur, marmură și spații pentru cinematograf.
Laura Uberoi, conducătoarea departamentului de finanțe private în cadrul companiei de avocatură Addleshaw Goddard, a declarat: „Este pentru prima dată în experiența mea când observ familii care obțin profit din avioanele private, de obicei considerată o investiție în depreciere.”
Costul închirierii unui motor de avion
Specialiștii estimează că închirierea unui motor cu reacție, de dimensiuni medii, pentru câteva zile, ajunge la aproximativ 50.000 de dolari, fiind posibil ca motorul să fie rapid demontat, chiar peste noapte.
„De regulă, această practică nu era frecventă în cazul avioanelor private, dat fiind faptul că acestea sunt utilizate intensiv, însă în ultimii cinci-opt ani, această metodă a devenit tot mai răspândită, fiind rentabilă datorită stimulentelor comerciale”, a explicat Laura Uberoi.
Kevin Michaels, director executiv al AeroDynamic Advisory, a adăugat: „Există o problemă recunoscută în lanțul de aprovizionare cu motoare de aer mici, întârziind reparațiile și mentenanța. Operatorii de aviatie de afaceri dețin en gros flote mici și puține motoare de rezervă.”
„Timpul mediu pentru reparații variază între patru și șase luni, uneori chiar între opt și zece luni, față de cele două-trei luni obișnuite”, a precizat el. „Aceasta crește solicitanța pentru motoare de schimb.”
Producători precum Pratt & Whitney, Rolls-Royce și Honeywell, principali furnizori de motoare pentru avioanele de afaceri, depun eforturi pentru extinderea capacităților de producție și servicii de întreținere.
Creștere accelerată a cererii pentru avioane private
Pe lângă criza din industrie, impulsul în creștere pentru cumpărarea și utilizarea avioanelor private agravează situația actuală.
„Numărul zborurilor în aviația de afaceri a crescut cu peste 30% față de perioadele pre-pandemie”, a afirmat Kevin Michaels. Această evoluție a surprins mult în domeniu, iar lanțurile de aprovizionare încearcă acum să recupereze întârzierile.”
Daniel Hall, consultant senior la Cirium Ascend Consultancy, a menționat: „Sectorul aviației de afaceri se confruntă cu aceleași provocări ca și aviația comercială – blocaje în lanțurile de aprovizionare, lipsa pieselor de schimb și scăderea interesului tinerilor în întâlnirea cu acest domeniu, fapt ce duce la o reducere în forța de muncă specializată.”
Industria globală a aviației traversează o criză tot mai profundă a lanțului de aprovizionare, conform specialiștilor.
În 2024, livrările de aeronave au ajuns la doar 1.254, cu aproape 30% mai puțin față de nivelurile dinaintea pandemiei COVID, în timp ce comenzile restante au atins un record de 17.000 de avioane, conform unui raport al Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA).
Pierderi de peste 11 miliarde de dolari pentru industria aeronautică globală
Sute de aeronave rămân imobilizate din cauza problemelor persistente ale motoarelor, reducând capacitatea companiilor aeriene și dificultățile în a satisface creșterea cererii de pasageri.
Specialiștii estimează că aceste perturbări vor genera pierderi de peste 11 miliarde de dolari în anul 2025.
Problemele operaționale, precum anularea zborurilor, creșterea despăgubirilor și înlocuirea forțată a componentelor, afectează performanța aeronavelor și cresc costurile sectorului.
Blocajele din lanțul de aprovizionare determină companiile aeriene să folosească avioane vechi, ducând la economii de până la 4,2 miliarde de dolari în combustibil, precum și majorări de aproximativ 3,1 miliarde de dolari la costurile de întreținere în 2025, conform datelor IATA.
Recomandări ale autori:
Uniunea Europeană intenționează să implementeze strategii pentru acumularea de stocuri de minerale ESENȚIALE pentru viitor.
Romaero a evitat, temporar, plata unei sume de 17 milioane de dolari, solicitată de către omul de afaceri Cristian Sindie.