Impactul plecării Carrefour asupra valului de exit-uri în România

va-declansa-plecarea-carrefour-un-val-de-exit-uri-in-romania? va-declansa-plecarea-carrefour-un-val-de-exit-uri-in-romania?
Va declanșa plecarea Carrefour un val de exit-uri în România?

În luna trecută, o veste neașteptată a zdruncinat piața: retailerul francez Carrefour – primul important distribuitor internațional care s-a extins pe o piață locală cu o prezență de 24 de ani consecutivi – intenționează să se retragă din România. După acest anunț, mai multe companii internaționale își reevaluează strategiile locale, analizând posibilitatea de a se retrage complet sau de a vinde operațiunile în diferite moduri (francizare, fuziuni, co-branding, listare de active). Specialiștii avertizează că în sectoare cheie precum retail, energie, auto, industrie și servicii financiare, schimbările economice globale din 2025 – accelerate și de măsurile de austeritate locale impuse de autorități – determină corporațiile să caute piețe mai stabile.

Lanțul de supermarketuri Carrefour, originar din Franța, se pregătește să încheie colaborarea cu magazinele din România (detalii AICI), mandând banca – tot de proveniență franceză – BNP Paribas să identifice un cumpărător. Conform presei franceze, această decizie nu este singulară, retailerul vizând să iasă și de pe piețele din Polonia și Argentina. Între timp, mai mulți potențiali investitori sunt în curs de discuție pentru preluarea activelor din România, inclusiv fondatorii Dedeman, frații Pavăl, precum și grupul polonez Zabka, deținătorul brandului Froo.

Advertisement

Date statistice, însă Carrefour a decis că filiala sa din România nu mai are rentabilitate

Analizele statisticilor relevă un nivel impresionant al performanței francezilor, înregistrându-se o creștere a vânzărilor în primele 9 luni ale anului. Rețeaua Carrefour din România număra, la sfârșitul lunii septembrie 2025, 458 de unități, dintre care 55 hipermarketuri, 188 supermarketuri, 187 magazine de proximitate și 28 de magazine de tip soft discount.

Grupul francez a raportat vânzări consolidate de 22,6 miliarde de euro în al treilea trimestru al anului, în creștere cu 2,1% în termeni comparabili față de aceași perioadă din 2024. După primele 9 luni, vânzările grupului au crescut cu 3,3%, ajungând la 67,2 miliarde de euro.

Se pune așadar întrebarea care sunt motivele pentru decizia Carrefour de a părăsi țara noastră. Conform experților economici, piața de retail autohtonă este una extrem de competitivă, ceea ce îngrijorează inclusiv autoritățile de concurență.

„Începem să ne îngrijorăm că anumite companii devin prea puternice pe piață. Aceste situații pot duce la blocaje în domeniul comerțului. În trecut, vedem mai puține probleme legate de fuziuni în sectorul alimentației. Actualmente, astfel de probleme devin tot mai evidente,” a precizat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Anul acesta, piața a fost martoră la o altă achiziție importantă, prin preluarea rețelei de magazine Profi (de la Profi Rom Food și fondul de investiții MidEuropa) de către grupul olandez-belgian Ahold Delhaize, proprietarul lanțurilor Mega Image și Shop&Go. O tranzacție de amploare, obligând Autoritatea pentru Concurență să restricționeze operarea, fiind nevoită să vândă 82 de magazine Profi și 5 magazine Mega Image către un alt retailer, în final, retailerul român Anabella.

Schimbările economice globale, competiția intensificată, precum și recesiunea economică locală favorizează retragerea marilor companii internaționale

Experții atrag atenția că domeniile cheie precum retail, auto, energie, industrie și servicii financiare au în 2025 un motiv important pentru a se orienta către piețe mai stabile, cu profitabilitate mai mare și costuri mai previzibile comparativ cu România. Piețele precum România, Ungaria și Bulgaria se află în analiză, fiind tot mai dificil de gestionat simultan, din cauza modificărilor constante în cadrul regulilor fiscale, comerciale și de politici publice.

Piața de retail, fiind cel mai competitiv domeniu, a fost primul semnal pentru această direcție, unde Carrefour se confruntă cu o concurență dură din partea unor giganți precum Kaufland, Lidl, Auchan sau Penny, dar și competitori locali în creștere, precum lanțul La Cocoș.

Sursa Foto: Hepta

Decizia de a ieși din piață a Carrefour a surprins publicul, deși specialiștii anticipau această posibilitate încă din 2024. Totuși, mișcarea devine cu atât mai semnificativă având în vedere achiziția recentă a unui alt retailer francez, Cora, în România.

  • Cauzele sunt multiple și cumulative: marje de profit scăzute, concurență intensificată, lipsa de rentabilitate din cauza costurilor logistice și fiscale, precum și plafonările succesive de prețuri. În acest context, extinderea nu mai pare profitabilă în planurile retailerului francez.

Competiție acerbă pe piețele de retail. După Carrefour, alți mari operatori analizează alternativa de retragere. Exit gradual în 2025-2026

Ca urmare, după decizia Carrefour, mai mulți distribuitori internaționali caută posibilități de reconfigurare a portofoliului sau reorientare strategică pe piață.

  • Experții din domeniu indică negocieri active pentru vânzări parțiale, francizare sau listări de active. Astfel, se vorbește despre un scenariu de retragere progresivă în perioada 2025–2026 pentru lanțurile europene cu poziție minoritară pe piață.
  • Totuși, acest proces nu implică o retragere imediată, ci pregătirea pentru fuziuni, francizări, vânzări de active sau co-branding.

Conform estimărilor recente, piața locală de retail modern a înregistrat în 2024 o cifră de afaceri de aproximativ 150 de miliarde de lei (aproximativ 30 de miliarde de euro).

Transformări importante în strategiile marilor retaileri internaționali

Analistul Adrian Negrescu, în exclusivitate pentru Gândul, afirmă că deciziile Carrefour sunt influențate de un context mai larg, inclusiv de criza economică globală, dinamica pieței europene de consum și scăderea marjei de profit în România, accentuată de concurența crescută și măsurile fiscale ale guvernelor din ultimii ani (în special ale premierilor Ciolacu și Bolojan).

Carrefour, fiind și un retailer internațional important, își reevaluează pozițiile în piețele externe din cauza modificărilor din piețele de consum europene. România nu reprezintă singura piață în care francezii iau în calcul eventuale exit-uri sau reconfigurări ale activității. Istoria arată că din România au plecat anterior retaileri străini, ca urmare a adaptărilor strategice.

Prin natura sa, retailul este condus de presiunea profitului, care în ultimii ani a determinat schimbări fundamentale în modul de acțiune al multinaționalelor pe piețele din ultimii 20–30 de ani. În plus, România se confruntă cu o recesiune severă, agravată de politicile fiscale recente”, a explicat Negrescu.

Declinul consumului afectează profitabilitatea retailerilor

„Carrefour, fiind printre primii retaileri mari care au deschis pe piața românească, cu o rețea extinsă de hypermarketuri, acum caută oportunități în contextul scăderii consumului și al concurenței acerbe. Există retaileri ce performează excepțional în România, adaptându-și constant oferta la tendințele de consum,” a subliniat specialiștii.

Provocări majore pentru retailerii francezi în România

Potrivit lui Adrian Negrescu, viitorul Carrefour în țara noastră reprezintă o etapă de maturitate extrem de complexă pentru companie.

„Momentan, Carrefour trebuie să demonstreze acționarilor că se poate adapta noilor tendințe, reducerii puterii de cumpărare și efectelor inflației sau să exploreze alte metode pentru a valorifica potențialul rețelei din România,” a afirmat expertul.

Ei pot opta pentru vânzare, închiriere sau francizare către un alt retailer, posibil tot francez. Important este să se adapteze intereselor acționarilor, prioritar fiind profitul și rentabilitatea, aspecte cruciale pentru filialele din Europa de Est.

RECOMANDĂRILE AUTORULUI

  • Facilități fiscale pentru multinaționale, austeritate pentru sectorul educației. Cristian Socol: Povara fiscală revine populației și IMM-urilor.
  • Familia Pavăl și-a îndreptat atenția către lanțul Carrefour. Cine expresiează intenția de a prelua cele 460 de magazine?
  • Austeritatea din 2025 afectează industria locală. Fabrici istorice închid, numărul șomerilor se dublează față de 2024. Economist: în 2026 va fi momentul decisiv pentru guvern
Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement