Daniel Băluță se află într-un duel politic cu Ciprian Ciucu, care se confruntă cu Cătălin Drulă. Aceasta din urmă are conflicte cu Ana Ciceală, iar toate aceste dispute sunt amplificate de Anca Alexandrescu. În discursul public predomină teme precum „putere absolută”, „oameni ai sistemului” și „pericol de extremism”. Până la alegerile pentru Primăria Generală, la mai puțin de două săptămâni, nu se vehiculează proiecte concrete pentru București.
Într-o capitală a fostului bloc comunist, viitorul se conturează cu promptitudine. Varșovia alocă peste 1 miliard de euro pentru transportul public. Problema supraaglomerării reprezintă o prioritate pentru cetățeni din toate țările dezvoltate. Zohran Mamdani a câștigat alegerile pentru New York cu promisiunea de a decongestiona aglomerația metropolei. În schimb, bucureșteștenilor le-au rămas doar promisiuni neacoperite…
București, printre cele mai aglomerate orașe mondiale
În 2023, compania de sisteme GPS TomTom plasează Bucureștiul, condus de Nicușor Dan, pe locul 8 în topul celor mai supraaglomerate orașe la nivel global. Fostul edil a câștigat voturile bucureștenilor cu promisiuni de fluidizare a traficului, cum ar fi trenurile metropolitane și semafoarele inteligente „ca la New York”. Deși nu a realizat nimic concret, acesta a promis. În prezent, în campania electorală, nici măcar promisiunile nu mai sunt facute.
Primăria Capitalei alocă peste 50% din buget pentru cheltuieli curente și salarii
Bugetul Bucureștiului pentru 2025 a fost de 11 miliarde de lei, în creștere cu circa 269 milioane de lei față de anul anterior. Din această sumă, cheltuielile pentru salarii și funcționare au însumat 7,14 miliarde de lei (65%), iar investițiile au beneficiat de 2,35 miliarde de lei (21%). O parte semnificativă din fondurile pentru proiecte au fost dirijate către reabilitarea bulevardelor, construcția de parcaje subterane în zona Pieței Constituției și Sala Palatului, precum și modernizarea depoului Titan.
Pentru sectorul esențial al unei capitale europene, transportul public, bugetul total a fost de 1,2 miliarde de lei pentru extinderea rețelei Metrorex, și 380 milioane de euro din fonduri europene pentru Societatea de Transport București (STB). Primarul interimar, Stelian Bujduveanu, menționa în iulie că aceste proiecte „vor aduce rezultate concrete: mijloace de transport noi, infrastructură modernizată și legături îmbunătățite între cartiere, cu fonduri europene.”
Bugetul alocat Societății de Transport București (STB) a fost de 1,9 miliarde de lei, fiind din care 1,3 miliarde de lei subvenții de la Primărie, iar cheltuielile cu personalul depășind 1,17 miliarde de lei. Directorul general al STB, Daniel Istrate, avea un salariu lunar de 12.000 de euro, iar membrii Consiliului de Administrație primeau aproximativ 3.000 de euro pentru fiecare ședință. Salariul directorului a crescut de patru ori în doi ani, de la 3.000 la 12.000 de euro. Măsurile de austeritate ale Guvernului Bolojan au determinat reducerea salariilor și oprirea unor cheltuieli nesustenabile, inclusiv reducerea indemnizațiilor CA de la STB cu 20%, la 2.350 de euro.
În ultimii ani, transportul public din București a fost echipat cu 100 de tramvaie Astra Imperio Metropolitan, 100 de autobuze electrice ZTE și 100 de troleibuze Solaris. Nu toate acestea sunt în circulație, cel puțin 40 de autobuze electrice nefiind utilizate până acum, fiind înlocuite de vehicule vechi Euro 3. În plus, în februarie acestui an, STB avea datorii către parteneri comerciali de peste 13 milioane de euro.
Varșovia dedică peste 1 miliard de euro pentru modernizarea transportului
La Varșovia, investițiile depășesc pentru prima dată 30 miliarde de zloți (aproximativ 7,09 miliarde euro). Bugetul orașului se îndreaptă spre educație, cu aproximativ 10 miliarde de zloți (2,365 miliarde euro). Cheltuielile pentru transport și telecomunicații vor totaliza 6 miliarde de zloți (1,419 miliarde euro), de cinci ori mai mult comparativ cu bugetul alocat pentru STB în București. Restul fondurilor vor fi investite în modernizarea unor clădiri emblematice și în dezvoltarea companiilor municipale. Diferența față de București, care cheltuie circa 1,4 miliarde euro pentru administrație, numărul fiind mai mic în Varșovia, de 591,24 milioane euro.
Capitala Poloniei este lider european în parcul de autobuze cu emisii zero și își propune ca până în 2027 jumătate din cele 1.500 de autobuze să fie electrice sau cu emisii reduse. Recent, a fost semnat un contract pentru 79 de autobuze electrice, cu livrare până la sfârșitul anului, iar pentru 2026 s-au planificat achiziții pentru 120 de autobuze electrice noi.
Primăria Wroclaw se concentrează pe dezvoltarea transportului în comun
Orașul Wroclaw intenționează pentru 2026 un buget record de 9,4 miliarde de zloți (aproximativ 2,223 miliarde euro). Cheltuielile pentru educație vor ocupa cea mai mare parte, peste 3,5 miliarde de zloți (827 milioane euro). Prioritar, investițiile vor viza transportul și conectivitatea, cu aproximativ 1,72 miliarde de zloți (400 milioane euro). Se planifică construcția unei noi linii de tramvai și reconstrucția unei intersecții importante. De asemenea, 10% din buget va fi alocat managementului urban și protecției mediului, iar 8% pentru asistență socială și politicile pentru familii.
Budapesta urmărește reducerea emisiilor cu 8.000 de tone anual până în 2027
Budapesta începe electrificarea transportului public, cu testarea noilor autobuze electrice BYD, urmând să intre în circulație din decembrie. Capitala maghiară are ca obiectiv creșterea ponderei vehiculelor cu emisii zero în sistemul public de transport, unde deja două treimi dintre călători utilizează mijloace electrice. Până în 2027, vor fi achiziționate 82 de autobuze electrice, inclusiv autobuze articulated, și 51 de tramvaie CAF moderne, semnate din fonduri europene. În plus, se planifică introducerea a aproape 300 de autobuze electrice și euro 5, reducând emisiile cu aproximativ 8.000 de tone anual.
Mamdani a câștigat primăria din New York promovând traficul și transportul public
Problema mobilității a influențat alegerile din New York, iar Zohran Mamdani și-a focalizat campania pe nemulțumirile legate de sistemul de transport, promițând să transforme orașul într-un oraș mai accesibil. Un autobuz din New York are o viteză medie de doar 13 km/h, iar Mamdani a ilustrat frustrările locuitorilor printr-un autobuz întârziat de 25 de minute, la o conferință de presă. El a afirmat că „cele mai lente autobuze din țară” trebuie să devină gratuite, pentru a elimina cozile și a facilita accesul la fiecare intrare în autobuz de la fiecare stație, promisiune care i-a adus victoria în alegeri.
ÎNDICAȚIE PENTRU AUTOR:
În timp ce Guvernul Bolojan reduce pensiile și blamează magistrații pentru lipsa finanțării și inechități, Ungaria, Polonia și Germania prioritizează bunăstarea pensionarilor, căutând soluții și majorând semnificativ veniturile acestora.
Alegerile nu se decid pe proiecte concrete, ci pe fonduri: 11 miliarde de lei. Bucureștiul devine un joc de Monopoly, distribuit între PNL, USR și PMP. Oamenii lui Vlad Voiculescu administrează opere sociale și spitale, în timp ce PNL controlează Transporturile și alte domenii, cu influențe politice de tipul „Mână Lungă” și foste organizații pedeliste.