Viitorul se construiește azi: Creștere rapidă a infrastructurii rutiere pe marile coridoare de transport

viitorul-se-construieste-azi:-ritm-tot-mai-alert-pe-marile-coridoare-de-infrastructura-rutiera viitorul-se-construieste-azi:-ritm-tot-mai-alert-pe-marile-coridoare-de-infrastructura-rutiera
Viitorul se construiește azi: Ritm tot mai alert pe marile coridoare de infrastructură rutieră

România avansează către o rețea rutieră modernă, comparabilă cu cele din statele membre ale Uniunii Europene. Estimările indică faptul că până la sfârșitul anului 2026, țara noastră ar putea depăși pragul de 1.700 km de autostrăzi și drumuri expres.

Pe termen scurt și mediu, România va finaliza anul următor Autostrada Moldovei, iar în cel mult patru ani autostrada A1 va traversa Munții Carpați. De asemenea, oficialii din Ministerul Transporturilor menționează progresul în proiectul cel mai complex al rețelei rutiere – Autostrada Sibiu–Pitești:

„Toate cele trei secțiuni rămase în lucru sunt în curs de finalizare. Secțiunea 4 se va încheia anul viitor, chiar înainte de termen, cu aproximativ șase-opt luni”, a declarat oficialul, menționând totodată că revizuirea acordurilor de mediu pentru secțiunile 2 și 3 a fost necesară din cauza modificărilor rezultate în urma studiilor geotehnice.

Advertisement

Ionel Scrioșteanu adaugă că autoritățile mențin contact permanent cu instituțiile de mediu pentru ca, „în primăvara anului următor, întregul tronson Sibiu–Pitești să fie autorizat pentru lucrări”.

Pentru segmentul montan, considerat unul dintre cele mai complexe din Europa, finalizarea este prognozată pentru anii 2028–2029, în timp ce pentru Autostrada Transilvania, ultimul segment ar putea fi gata în 2031–2032.

CNIR: sute de kilometri noi în faza de proiectare și construcție

Pentru viitor, directorul Consiliului Național de Infraestructură Rutieră (CNIR), Gabriel Budescu, confirmă ritmul accelerat al investițiilor: „În prezent, avem 360 km de autostradă și drumuri expres în faza de proiectare și construcție, precum și încă 360 km în faza de planificare”.

Budescu subliniază și impactul social-economic al acestor proiecte din faza de execuție: „Odată cu realizarea, atragem investiții locale. Participă la construcție companii mici și medii, iar în criteriile de selecție am inclus și angajarea șomerilor din județele învecinate, precum și personal din penitenciare”.

Din punct de vedere financiar, valoarea acestor investiții este substanțială. „Pentru încheierea acestor contracte, este necesar un buget de aproximativ 44 de miliarde de lei”, a precizat reprezentantul CNIR.

Budescu estimează că, într-un scenariu optimist, rețeaua infrastructurală rutieră principală ar putea fi completă până în anul 2035.

UNTRR: România are nevoie de 5.000–6.000 km de autostrăzi

Secretarul general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Radu Dinescu, evidențiază diferențele semnificative față de alte state din regiune.

„Dacă analizăm Ungaria, o țară relativ mică, care a depășit deja 1.500 km de autostrăzi, România încă luptă la aproximativ 1.000 km și ceva.”

Dinescu amintește că, pentru o țară de dimensiunea României, ar fi necesari cel puțin 5.000–6.000 km de autostrăzi, chiar dacă acest scop este încă departe. Totodată, finalizarea proiectelor în curs ar avea un impact economic imediat: „Autostrăzile stimulează bunăstarea în regiunile prin care trec. Aduc investitori, apar centre logistice, depozite, iar turismul se dezvoltă”.
Conform estimărilor UNTRR, îmbunătățirea infrastructurii rutiere poate contribui cu între 1% și 2% la creșterea PIB-ului național.

Inițiativa „Viitorul începe azi” este susținută de Constructoriile Erbașu.

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement