Asigurare RCA pentru trotinete și biciclete electrice în România: când este obligatorie, criterii și modele eligibile

rca-pentru-trotinete-si-biciclete-electrice-in-romania-–-cand-este-obligatorie-asigurarea,-pe-ce-criterii-si-la-ce-modele rca-pentru-trotinete-si-biciclete-electrice-in-romania-–-cand-este-obligatorie-asigurarea,-pe-ce-criterii-si-la-ce-modele
RCA pentru trotinete și biciclete electrice în România – când este obligatorie asigurarea, pe ce criterii și la ce modele

Configurarea trotinetei sau bicicletei electrice a devenit mai strictă în legislație, odată cu intrarea în vigoare la data de decembrie 2025. Potrivit noii legi, anumite modele vor necesita încheierea unei polițe de răspundere civilă auto (RCA), chiar și fără înmatriculare sau înregistrare oficială. Se impune astfel ca, pe lângă modul de utilizare în oraș, să fie luate în considerare specificațiile tehnice: viteza maximă, masa proprie și limitările software.

Primii pași pentru aplicarea sancțiunilor pentru lipsa poliței RCA vor fi realizați începând cu 13 decembrie 2025. Până atunci, este esențial să verifici dacă vehiculul tău cade sub incidența noii reglementări. Controalele pot fi efectuate atât în trafic, cât și ulterior, în cazul unor incidente. Autoritatea de Supraveghere Financiară va stabili procedurile pentru încheierea și verificarea polițelor, prevenind astfel situațiile nedeclarate.

Când este obligatorie asigurarea RCA pentru trotinete și biciclete electrice

Legea se bazează pe o definiție extinsă a „vehiculului” pe roți. Orice mijloc de transport autopropulsat de pe teren trebuie să fie asigurat cu RCA dacă îndeplinește cel puțin una dintre condițiile tehnice: viteza maximă de peste 25 km/h sau combinația dintre masa proprie mai mare de 25 kg și viteza peste 14 km/h. Indiferent dacă este vorba despre trotinetă, bicicletă electrică, triciclu sau cargo-bike, dacă se încadrează în aceste limite, este considerat vehicul capabil să producă daune serioase în trafic.

Advertisement

În practică, majoritatea trotinetelor electrice pentru oraș, în special modelele cu viteze de 30 km/h sau mai mult, vor fi supuse obligației de a avea RCA. Bicicletele electrice obișnuite, limitate la 25 km/h și cu o masă în jur de 20–23 kg, rămân, în general, excluse. Însă, bicicletele electrice cu baterii multiple sau cadre voluminoase, care pot depăși cu ușurință 25 kg și viteza de 14 km/h, se vor încadra în obligația de asigurare obligatorie.

Pentru modelele grele, utilizate în livrări sau pentru navetă, combinația între masa și viteza va determina necesitatea unei polițe RCA. Legea nu face diferențe între utilizatorii ocazionali și profesioniști, ci doar se axează pe caracteristicile tehnice ale vehiculului. Chiar și pentru plimbările rapide prin cartier, trebuie să deții polița dacă vehiculul depășește pragurile menționate.

Modelle care nu necesită RCA, controale și penalizări pentru lipsă asigurare

Există posibilitatea de a evita legal obligația RCA, fără soluții artificiale: dacă bicicleta sau trotineta electrică depășește 25 kg și viteza constructivă este limitată la 14 km/h sau mai puțin, aceste condiții exclud necesitatea poliței. În cazul deplasărilor scurte în cartiere aglomerate, această limitare poate fi acceptabilă. Pentru trasee mai lungi, circulația la viteza redusă devine incomodă și afectează timpii de deplasare, în special pentru cei care lucrează în domeniul livrărilor.

Controlul nu se va realiza doar vizual. Normele ASF vor specifica documentația necesară pentru încheierea poliței și modul de dovedire a respectării criteriilor de viteză și masă. Cel mai probabil, specificațiile tehnice din fișa producătorului, manual sau limitele setate electronic vor fi cele care determină dacă vehiculul se încadrează sau nu în obligațiile legale. În cazul trotinetelor modificate cu firmware neoficial, se pot aplica sancțiuni la control sau în cazul unor accidente, fiind considerat vehicul neasigurat.

Pedeapsa pentru lipsa RCA se încadrează în clasa a III-a de sancțiuni, cuprinzând între 6 și 8 puncte de amendă, ceea ce echivalează cu o sumă de aproximativ 990 – 1320 de lei. Nesigilarea poliței poate duce la riscul de a suporta financiär daunele în caz de accident, inclusiv costuri substanțiale.

Legea prevede și alte obligații: vârsta minimă pentru trotinetă este de 16 ani, pentru bicicletă electrică de 14 ani, iar utilizarea căștii devine obligatorie pe drumurile publice, cu excepția bicicletelor în regim self-service. Astfel, statul tratează trotinetele și bicicletele electrice rapide ca fiind vehicule cu risc real în trafic, nu simple jucării. Asigurarea nu reprezintă doar o formalitate, ci o dovadă a responsabilității tale în trafic.

În perioada următoare, este recomandat să verifici specificațiile vehiculului tău și normele ASF, pentru a evita sancțiunile după data de 13 decembrie 2025. Trotinetele și bicicletele electrice reprezintă soluții eficiente pentru mobilitatea urbană, însă, odată cu creșterea vitezei și a masei, responsabilitățile legale devin mai accentuate.

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement