Compania riscă să restituie un avans de aproximativ 20 de milioane de euro pentru avioanele de instructori F-16, după ce a semnat un acord nefavorabil cu penalități minime de doar 10.000 euro către furnizor, în timp ce datora 30 de milioane către Apărare.
Ministrul Economiei, Radu Miruță, a explicat la Antena 3 CNN situația de la Avioane Craiova. „A fost un incident între un neinițiat și un specialist. Neinițiatul a fost statul, Avioane Craiova, iar specialistul a fost o companie privată”, a afirmat oficialul.
Acord nefavorabil: penalități de 10.000 euro comparativ cu datoria de 30 de milioane
Avioane Craiova a fost implicată într-un contract foarte păgubos pentru societate. Întreprinderea de stat a încheiat un acord cu Armata Română pentru livrarea de avioane de instructaj pentru piloții F-16.
Clauza contractului prevedea că, în cazul în care Avioane Craiova nu respectă termenele de livrare, trebuie să plătească penalități. Problema era că livrarea depindea și de o firmă privată. Avioane Craiova a stabilit penalități de doar 10.000 euro pentru compania privată în cazul întârzierii componentelor necesare.
„Și firma respectivă, ce credeți, nu a livrat. Și te întreb acum, aplicăm penalitățile de 10.000 de euro, în timp ce compania plătește 30 de milioane”, a explicat Miruță dezechilibrul contractual.
Importanță strategică pentru regiune
Dincolo de aspectele financiare, oficialul a subliniat relevanța strategică a acestor avioane. „Toată zona are un interes deosebit, o nevoie urgentă de a pregăti piloți pentru avioanele F-16. Toate statele din regiune”, a declarat el.
Următorul loc disponibil pentru formarea piloților de F-16 va fi peste un an. Cursurile sunt costisitoare, iar locurile disponibile sunt limitate. Avioanele moderne din Craiova pot înlocui o mare parte din antrenamentul necesar pentru pilotajul de F-16.
„Este și mai economic și se pot forma mai mulți candidați. La aceste avioane se realizează circa 60-70% din pregătirea necesară, după care se trece la F-16. Astfel, se accelerează procesul de instruire”, a explicat oficialul.
Două probleme tehnice care împiedică livrarea
Întrebat dacă avioanele se produc la Craiova, Miruță a spus că mai sunt necesare două condiții pentru finalizarea livrării. Prima se referă la software-ul de navigație. Directorul de la Avioane Craiova i-a comunicat ministrului că este nevoie de trei zile de testare în loc de jumătate de oră pentru zboruri de verificare.
A doua problemă se referă la un dispozitiv electronic de muniție, pentru care s-a făcut o solicitare de aprobare, dar care nu poate fi onorată momentan. O comisie încearcă să elimine această obligație contractuală.
Riscul returnării avansului de 20 de milioane de euro
Ministrul a avertizat că partea dificilă abia acum începe. Perioada pentru finalizarea livrării a expirat, iar autoritățile din Ministerul Apărării vor solicita, conform legii, restituirea avansului plătit.
Întrebat despre valoarea avansului, Miruță a menționat că este format din două etape. Prima etapă se cifrează la aproximativ 20 de milioane de euro, iar cealaltă este mai mare.