Un aerodrom militar din județul Buzău ar putea dobândi, în viitor, o dublă funcție: să rămână ca parte a infrastructurii de apărare și să adopte și componentă civilă pentru transport de mărfuri și, ulterior, pentru pasageri. Conceptul discutat local este ca aeroportul militar de la Boboc să fie transformat într-un aeroport mixt, sub denumirea de „Otopeni II”.
Propunerea apare în contextul în care traficul aerian în zona Capitalei poate fi perturbat, iar zborurile sunt uneori deviate către aeroporturi mai departe. susținătorii proiectului afirmă că un aeroport civil la Boboc, bine conectat cu Bucureștiul, ar putea servi ca o soluție de rezervă și ca un catalizator logistic pentru o suprafață mai largă decât municipiul Buzău, informează Agerpres.
Ce se cunoaște despre planul de la Boboc și motivul pentru poziționarea lângă A7
Primarul municipiului Buzău, Constantin Toma, a afirmat că au început procesul de transformare a aeroportului militar Boboc într-unul atât civil, cât și militar, motivul principal fiind localizarea: aproape de Autostrada A7 și Magistrala CFR 500. Conform administrației locale, această combinație ar integra trei tipuri de transport într-un singur punct: rutier, feroviar și aerian.
Toma a menționat o implementare în etape: în prima fază, un terminal pentru transportul de mărfuri, urmat apoi de dezvoltarea pentru pasageri. El a subliniat și inceperea studiilor necesare, subliniind că, înainte de orice, proiectul trebuie fundamentat din punct de vedere tehnic și administrativ.
De ce nu este o decizie simplă: avize, spațiu aerian și criterii de securitate
Ministerul Apărării Naționale a precizat că un astfel de proiect necesită obținerea de avize și o analiză detaliată, iar decizia finală va fi luată exclusiv în funcție de interesele de apărare și securitate națională ale României. În alte cuvinte, chiar dacă există argumente locale și logistice, procesul depinde de compatibilitatea cu funcționarea bazei militare și cu regulile spațiului aerian controlat.
MApN a indicat legislația relevantă pentru obținerea avizului (inclusiv Legea 50/1991 și HG 62/1996) și a specificat că vor fi evaluate criterii precum compatibilitatea operațională, impactul asupra spațiului aerian și menținerea securității și funcționalității unităților militare din regiune, inclusiv a Bazei Aeriene Boboc. În același timp, proiectul a fost menționat ca posibil de finanțat prin instrumentul european SAFE, însă, în prezent, discuțiile rămân la nivelul de propunere și etape preliminare.