Un singur marinar a pierit
Nava marfă Solong a lovit puternic petrolierul american Stena Immaculate, ieri, în largul coastei Yorkshire.
Din fericire, toţi membrii echipajului ambelor nave, cu excepţia unui singur marinar, s-au salvat.
Însă, incendiul aprig din noaptea trecută ridică întrebări cu privire la cauzele acestei coliziuni devastatoare într-o epocă a navigaţiei sofisticate.
Jurnaliştii de la The Sun identifică şase întrebări cheie ce necesită răspuns pentru a înţelege circumstanţele accidentului.
Cum s-a realizat salvarea echipajelor?
Datele de la MarineTraffic indică că impactul celor două nave a avut loc la scurt timp după ora 09:45 în afara estuarului Humber.
Imediat după impact, căpitani au ordonat evacuarea ambelor nave.
În ciuda dimensiunilor impunătoare, niciuna dintre nave nu avea un număr mare de membri ai echipajului.
Solong avea 14 membri, iar Stena Immaculate 23.
Printr-un miracol, aproape toţi membrii echipajului ambelor nave s-au salvat, cu excepţia unui marinar de pe Solong.
Marinarii s-au confruntat cu apele reci ale Mării Nordului, focul puternic şi fumul toxic.
Un expert maritim de la Universitatea din Southampton a explicat că o evacuare rapidă şi eficientă a fost posibilă probabil datorită procedurilor de urgenţă bine-pregătite şi evitării încercării de stingere a incendiului, având în vedere natura explozivă şi toxică a încărcăturii.
„Echipajul trebuie să fie familiarizat cu procedurile de evacuare”, a declarat experutul. „Din câte am înţeles, nu au încercat să stingă incendiul. Căpitanul a ordonat direct abandonarea navei.”
Totuşi, rămâne misterios cum aproape toţi membrii echipajului au supravieţuit unei coliziuni atât de grave.
A fost implicată o putere ostilă?
Petrolierul Stena Immaculate face parte dintr-un grup special de tancuri contractate de guvernul american pentru transportul de carburant militar, ceea ce ridică suspiciuni cu privire la o eventuală implicare ostilă.
Un înalt oficial al Casei Albe a evitat să respingă această ipoteză, subliniind că eroarea umană este mai probabilă.
Ministrul Transporturilor, Mike Kane, a declarat: „Dacă ar fi vorba de un atac, cred că este o speculație. Până la acest moment nu există dovezi ce să sugereze acest lucru.”
De ce nu a funcţionat pilotul automat?
Condiţiile mării la momentul incidentului au fost descrise ca fiind acceptabile, cu excepţia ceţii şi a smogului – dar nu ar fi putut cauza o asemenea catastrofă.
Se presupune că Solong era pe pilot automat, dar aceste sisteme sunt proiectate pentru a identifica obstacole şi a corecta cursul în timp real.
Totuşi, rămâne neclar de ce sistemele de la bordul lui Solong nu au funcţionat.
Când pilotul automat este activ, acesta urmează un curs prestabilit, deşi alarmele şi avertismentele ar trebui să indice pericolul unei coliziuni.
„Este un mister, dat fiind că toate navele au acum echipamente foarte sofisticate pentru a calcula rutele şi a evita obstacolele”, a spus un director executiv al portului din apropiere.
„Este dificil de explicat ceea ce s-a întâmplat, în afara faptului că nu trebuie să se întâmple niciodată”, a adăugat el.
Aceasta sugerează că eroarea umană ar putea fi implicată, deşi ipoteza că echipajul a ignorat sau nu a observat avertismentele rămâne remarcabilă.
O investigaţie completă va dezvălui adevărul, explică experţii.
Importanța poluării
În cazul în care cele 18.000 de tone de combustibil de aviaţie de pe Stena Immaculate s-ar scurge, aceasta ar reprezenta una dintre cele mai importante scurgeri în istoria Marii Britanii.
Echipele de salvare se află într-o cursă contra cronometru pentru curăţarea combustibilului scurs.
Liderul ONU pentru securitatea maritimă a avertizat că echipele au o „fereastră foarte scurtă” pentru a interveni înainte ca impactul asupra mediului să crească.
Ce s-ar putea întâmpla cu mediul?
Oamenii de ştiinţă şi experţii în ecologie se îngrijorează de impactul acestei coliziuni asupra mediului.
Combustibilul de aviaţie este mai toxic pentru viaţa marină decât alte tipuri de combustibil, cum ar fi motorina sau ţiţeiul.
Spre deosebire de scurgeri, acesta arde mai uşor, ceea ce sugerează posibilitatea ca o mare parte să fi fost deja consumată.
Recuperarea resturilor
Recuperarea resturilor plutitoare, care reprezintă o amenințare pentru navele din zonă, este, de asemenea, o problemă.
„Nu putem aprecia timpul necesar, deoarece situaţia, condiţiile mediului şi expertiza echipei pot influenta această estimare”, a explicat un experț.