Administrația Națională a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) poate semna contractul pentru Lotul Meseș de pe Autostrada Transilvania cu o asociație condusă de constructori turci, după respingerea contestației unui constructor italian.
Constructorii turci Makyol au câștigat anul trecut contractul, de 6,8 miliarde lei fără TVA, pentru cel mai costisitor lot de autostradă din România, obținând cel mai înalt punctaj. Semnarea contractului a fost amânată până la soluționarea contestațiilor depuse de constructorul italian WeBuild la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC).
CNSC a respins, la începutul lunii, toate contestațiile. WeBuild a contestat ulterior decizia la Curtea de Apel București, dar instanța a respins și această contestație joi.
Decizia Curții de Apel București: „Respinge plângerea, ca nefondată. Respinge cererea de suspendare, ca neîntemeiată. Definitivă. Pronunţată azi, 20 martie 2025”.
Această decizie definitivă permite CNAIR să semneze contractul cu Makyol.
În prima contestație, WeBuild susținea că nu a avut acces la întregul dosar de licitație și solicita anularea desemnării câștigătorului. În cea de-a doua, argumenta că oferta Makyol este neobișnuit de redusă și că CNAIR ar fi trebuit să solicite clarificări.
Deal-ul Lotului Meseș de pe Autostrada Transilvania este sigilat
Lotul Meseș, de 41 de kilometri, cuprins între Poarta Sălajului și Nușfalău, este cel mai mare contract de infrastructură rutieră din România. Este și ultimul sector necontractat din Autostrada Transilvania (A3).
Contractul, care include un tunel de 3 kilometri, are o valoare estimată între 7,4 și 8,8 miliarde lei, iar Makyol va executa lucrările pentru 6,62 miliarde lei.
Contractul pentru proiectarea și execuția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, secțiunea respectivă, avea o valoare maximă de 8.847.104.999 lei fără TVA.
Contractul include proiectarea și execuția Autostrăzii Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea, Secțiunea 3B, cu o lungime de 41 km și un tunel de 2,8 kilometri.
Construcția celor 41 km de drum trebuie finalizată în 78 de luni (18 luni proiectare, 60 luni execuție).
Tunelul Meseș, cel mai extins tunel de autostradă din România
Tunelul Meseș, de 2,89 km, constă din două galerii unidirecționale, cu o lungime totală de 5,78 km. Drumul este dotat cu 65 de viaducte, poduri și pasaje (aproximativ 13 km).
Licitația a atras 7 oferte de la companii precum UMB, WeBuild și cinci firme turcești (inclusiv Makyol). Ictas și Tekfen nu au obținut contracte.
Asocierea Makyol a obținut contractul pentru o ofertă de 6,62 miliarde lei, cel mai mare contract de acest tip licitat până acum.
Despre Makyol – experiența unui constructor turc
Makoyl este unul dintre cei mai experimentați constructori din România în domeniul infrastructurii rutiere. Lucrează pe toate secțiunile Autostrăzii A13 Sibiu-Făgăraș, împreună cu Nurol pe lotul 3 al Autostrăzii Moldovei, și pe prima secțiune a Metroului M6.
Makoyl a demarat construcția pe tronsonul 3 al autostrăzii A13 Sibiu-Făgăraș (18 km), care va fi finalizată în trei ani. Pe acest sector au fost aduse, inițial, 45 de muncitori și 32 de utilaje.
„Constructorul turc este mobilizat cu 45 de muncitori și 32 de utilaje pe șantier.” – Cristian Pistol.
Alte informații relevante
Turcii Makyol au câștigat contractul pentru segmentul cu tunelul Meseș al Autostrăzii Transilvania.
Makoyol a câștigat cea mai importantă licitație pe infrastructură rutieră din România, lotul Meseș.