Ghid complet vot în străinătate prezidențiale 2025

toate-informatiile-de-care-ai-nevoie-daca-vrei-sa-votezi-in-strainatate-la-alegerile-prezidentiale-2025 toate-informatiile-de-care-ai-nevoie-daca-vrei-sa-votezi-in-strainatate-la-alegerile-prezidentiale-2025
Toate informațiile de care ai nevoie dacă vrei să votezi în străinătate la alegerile prezidențiale 2025

Fiecare alegător are dreptul la un singur vot la fiecare scrutin. Cetățenii români care votează din afara țării nu trebuie înregistrați în Registrul electoral.

Cine poate vota în străinătate?

Pentru a participa la alegerile prezidențiale din 2025, cetățenii români trebuie să respecte următoarele condiții:

  • Să fi împlinit vârsta de 18 ani până în ziua alegerilor inclusiv;
  • Să nu fie sub interdicție sau să nu aibă dreptul de vot suspendat prin hotărâre judecătorească definitivă.

Regulile pentru cetățenii din străinătate sunt identice cu cele aplicăbile cetățenilor din țară.

Advertisement

Cum se poate vota în străinătate?

Cetățenii români aflați în străinătate în ziua alegerilor, indiferent de motivul deplasării, pot vota la orice secție de votare din străinătate, înregistrându-se pe listele electorale suplimentare.

Aceste liste sunt generate automat, din datele înregistrate în sistemul de monitorizare a votării.

Lista secțiilor de votare din străinătate este disponibilă pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe.

Alegeri prezidențiale 2025: Începutul votării în străinătate este fixat pentru 2 mai.

Programul secțiilor de votare în străinătate

Votarea pentru alegerile prezidențiale din 2025 se desfășoară pe parcursul a trei zile, conform orarului:

  • Vineri, 2 mai 2025 și 16 mai 2025: votul se desfășoară între orele 7:00 și 21:00, ora locală;
  • Sâmbătă, 3 mai 2025 și 17 mai 2025: votul se desfășoară între orele 7:00 și 21:00, ora locală;
  • Duminică, 4 mai 2025 și 18 mai 2025: votul se desfășoară între orele 7:00 și 21:00, ora României.

Persoanele care se află la secție la ora 21:00 sau la rând pentru votare pot exercita dreptul de vot până cel târziu la 23:59, ora locală, în zilele de duminică.

Documente necesare pentru vot în secțiile din străinătate

Următoarele acte pot fi utilizate pentru identificarea alegătorilor:

  • Carte de identitate, carte de identitate electronică, carte de identitate provizorie, buletin de identitate;
  • Pașaport diplomatic, pașaport diplomatic electronic, pașaport de serviciu, pașaport de serviciu electronic, pașaport simplu, pașaport simplu electronic, pașaport simplu temporar;
  • În cazul elevilor din școlile militare, carnetul de serviciu militar.

Cum funcționează Sistemul Informatic de Monitorizare a votării

La intrarea în secția de votare, alegătorul prezintă actul de identitate unui membru al biroului electoral, care realizează scanarea în sistemul informatic. Sistemul semnalează:

  • Dacă persoana nu îndeplinește condițiile de vârstă sau dacă dreptul de vot i-a fost suspendat;
  • Dacă alegătorul a mai votat deja la același scrutin la o altă secție sau prin corespondență.

În urma acestei verificări, președintele biroului electoral ia măsurile necesare, printre care:

  • Împiedică votarea persoanelor care nu îndeplinesc cerințele și/sau dacă li s-a suspendat dreptul de vot.
  • Permite votarea persoanelor care au deja votat la un alt scrutin doar după verificarea cazului.
  • Solicită o declarație conform căreia alegătorul nu a mai votat la același scrutin.

Votul prin corespondență

O alternativă la votul direct: Votarea prin corespondență este o opțiune pentru românii din străinătate.

Votarea prin poștă este o variantă de vot alternativ. Se realizează prin serviciile poștale.

Alegătorul poate să voteze prin corespondență o singură dată la un scrutin, sub riscul sancțiunilor legale.

Dreptul de vot prin corespondență este personal și nu poate fi exercitat în numele altei persoane.

Pot vota prin corespondență cetățenii români cu drept de vot, care au domiciliul sau reședința legală în străinătate și s-au înregistrat în Registrul electoral.

Pașii votării prin corespondență

  1. Lipiți autocolantul „VOTAT” pe buletinul de vot;
  2. Introduceți buletinul în plicul interior și sigilați-l;
  3. Completați, datați și semnați certificatul de alegător;
  4. Introduceți plicul interior și certificatul în plicul exterior, sigilând-l;
  5. Lipiți pe plicul exterior adresa biroului electoral și mențiunile necesare pentru expedieri rapide;
  6. Depuneți plicul exterior la o unitate poștală sau cutie poștală.

Condiții de anulare a votului prin corespondență

  • Plicul exterior sau interior deteriorat, afectând integritatea votului;
  • Lipsa certificatului de alegător din plicul exterior;
  • Existența a două sau mai multe buletine de vot de același tip într-un singur plic.
Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement