Copilotul a suferit o pierdere bruscă a conștiinței
Deși pilotul automat menținea avionul pe o traiectorie stabilă, copilotul a acționat involuntar comenzile, din cauza unei pierderi bruște a cunoștinței.
Înregistrările de zbor au surprins sunete care indicau o pierdere bruscă și severă a conștienței. Controlorii de trafic aerian au încercat în zadar să contacteze cabina de pilotaj de trei ori.
Întors de la toaletă, căpitanul a încercat de cinci ori să deschidă cabina cu codul standard, fără succes.
Un membru al echipajului a încercat să contacteze cabina prin interfon. Lipsa răspunsului l-a obligat pe căpitan să utilizeze codul de urgență pentru a accesa cabina și a prelua controlul avionului.
Copilotul a primit îngrijiri medicale la bord, din partea echipajului și a unui medic pasager, revenind la conștiență. El și-a amintit momentul în care a fost acordată asistență medicală.
Avionul a fost redirecționat spre Madrid
Căpitanul a decis să redirecționeze aeronava către aeroportul din Madrid, unde a aterizat cu succes după aproximativ 20 de minute. Copilotul a fost transportat la un spital din Madrid, unde a stat câteva ore.
Ancheta a stabilit că pierderea bruscă a conștiinței a fost cauzată de o afecțiune neurologică preexistentă, nediagnosticată anterior în examinările medicale aeronautice. În urma incidentului, certificatul medical al copilotului a fost suspendat.
Autoritățile spaniole au considerat incidentul o situație excepțională, subliniind că piloții sunt instruiți să gestioneze astfel de situații neprevăzute. Deși rare, astfel de evenimente apar.
Organizația internațională pentru siguranța zborurilor a înregistrat 287 de incidente similare în perioada 2019-2024, pe baza datelor disponibile.
Un raport anterior al Administrației Federale a Aviației din Statele Unite, din 2004, a consemnat 39 de cazuri de acest gen în rândul piloților americani, între 1993 și 1998.