Nicușor Dan, studii în Franța (1992-1998)
Înainte de a pleca în Franța, Dan, un student neconformist din București, își amintea de o viață academică atipică. „Nu frecventam prea des cursurile. Îmi asiguram materia necesară doar la sesiuni. Restul timpului, studiam matematică intens, zeci de ore pe zi, cu manuale voluminoase”.
Viitorul președinte al României locuia în căminul Grozăvești, conducând o veche Dacie 1100 cu 20 de ani vechime, care „pornea doar împinsă”.
Inițial, Dan nu era convins să accepte bursa de studii în Franța. Un motiv principal al deciziei sale de a pleca a fost o datorie la cămin. Intenționa să stea doar un an și apoi să se întoarcă în România.
Șocul sistemului educațional francez
Sistemul educațional francez a reprezentat o descoperire pentru Nicușor Dan. A constatat că programul de masterat era mult mai complex și exigent, necesitând o dedicare completă.
„În anul de masterat am asimilat de două ori mai multe cunoștințe decât în trei ani la București,” a relatat Nicușor Dan în articolul publicat.
Această experiență l-a făcut să realizeze că își pierduse timp prețios pe detalii minore și pe concursuri academice din liceu. Comparat cu colegii săi francezi, se simțea deja epuizat.
Chiar dacă excela în domeniul academic, Dan a întâmpinat dificultăți în integrarea socială în mediul francez. El descria petrecerile franceze ca fiind „previzibile și bine structurate”, contrastând cu spontaneitatea petrecerilor din căminele românești.
Relațiile amoroase cu franțuzoaicele au fost și ele o sursă de frustrări pentru Dan. Le considera „previzibile de la început până la sfârșit”, simțind că originalitatea și spontaneitatea sa nu erau apreciate.
Întoarcerea în România
După șase ani în Franța, Dan s-a întors în România în 1998. „M-am întors în 1998, convins că voi putea produce aceeași performanță academică în România precum în Franța.”
Experiența franceză l-a modificat în două aspecte esențiale: a devenit punctual și mai implicat civic. Cu toate acestea, Dan nu a regretat niciodată decizia de întoarcere.
Reflecții asupra experienței
„Nu înțeleg cât din refuzul meu de a mă integra a provenit din încăpățânare și cât dintr-o incompatibilitate reală. Nu știu dacă nu am pierdut din cauza acestui refuz.”, spunea Nicușor Dan.
Totuși, el aprecia libertatea de a greși pe care o oferă România, contrastand cu sistemul occidental care, în opinia sa, ” îți ia libertatea greșelii”.
Impactul experienței asupra carierei ulterioare
Experiența franceză a avut un impact considerabil asupra carierei ulterioare a lui Dan. După întoarcere, s-a implicat în inițiative educaționale, cum ar fi înființarea Școlii Normale Superioare din București.
Apoi, s-a implicat în activități civice, mai întâi la nivel local, în București, apoi la nivel național. A devenit în cele din urmă primar general al Bucureștiului, și acum primul președinte independent al României.
„Învățământul superior românesc are două probleme majore, strâns legate: orientarea către cercetare a studenților performanți și pierderea celor mai talentați studenți.”