Aproximativ 150 de companii românești, inclusiv corporații multinaționale, care emit sute de mii de facturi, au raportat, conform unui studiu recent, o înaltă adoptare a facturării electronice, dar și provocări semnificative în implementarea acesteia. Introducerea obligatorie a facturării electronice, unul dintre primele astfel de demersuri la nivel european, a intrat în vigoare acum un an și urmează să fie adaptată la nivelul UE până în 2035.
Implementarea facturii electronice a adus beneficii, dar și dificultăți semnificative companiilor, arată studiul „Un an de facturare electronică în România”, realizat de o firmă românească specializată în automatizarea proceselor financiar-contabile, care a analizat impactul primului an de obligativitate a facturării digitale.
Conform studiului, principalele avantaje ale adoptării facturării electronice constau în reducerea erorilor de facturare (36%), procesarea mai rapidă a documentelor (31%) și scurtarea timpilor de raportare financiară (20%).
Studiul relevă o adoptare semnificativă a facturării electronice în rândul companiilor mari, dar și dificultăți legate de integrarea sistemelor și automatizarea fluxurilor. A apărut o cerere sporită pentru soluții de facturare complet integrate.
Astfel, 88% dintre respondenți consideră facturarea electronică utilă și necesară, dar dificultatea implementării a variat.
- Aproximativ jumătate (55%) dintre companii au considerat tranziția gestionabilă, dar provocatoare. Acestea sunt, de regulă, companii digitale, suportate de furnizori externi.
- Aproape o cincime (18%) au întâmpinat dificultăți importante în implementarea facturării electronice.
Cu toate acestea, scepticis¬mul rămâne ridicat în privința obiectivelor declarate de autorități, în special legate de reducerea deficitului de TVA și simplificarea raportării fiscale.
Pasul următor: automatizarea completă a proceselor financiare
Studiul evidențiază avantajul competitiv al companiilor digitalizate. Deși implementarea a fost dificilă pentru unii, beneficiile, cum ar fi reducerea erorilor și accelerarea procesării, sunt evidente. Automatizarea este esențială pentru respectarea noilor cerințe.
„Primul an de facturare electronică în România a fost o perioadă intensă de adaptare pentru companii. Facturarea electronică a reprezentat un pas important în digitalizarea financiară, iar studiul confirmă acest lucru: organizațiile care au investit în soluții automatizate au obţinut câştiguri în timp, acurateţe şi eficienţă operaţională.”, a declarat Bogdan Năforniță, CEO & Co-Founder Profluo, care consideră că automatizarea completă a proceselor financiare este pasul următor.
Beneficiile pentru mediul de afaceri
Studiul a identificat următoarele beneficii principale pentru companii, după primul an de utilizare a facturării electronice:
- reducerea erorilor de facturare (36%)
- procesare mai rapidă a documentelor (31%)
- scurtarea perioadei de raportare financiară (20%).
Doar 4% au menţionat reducerea cheltuielilor de procesare ca beneficiu, sugerând că eficienţa operaţională este mai apreciată decât economiile directe.
Provocări tehnice și operaționale
În ceea ce privește provocările întâmpinate de companii, 35% le-au considerat complexe din punct de vedere tehnic, 32% au semnalat costuri ridicate de implementare, iar 21% au remarcat o creștere a complexității proceselor comerciale. De asemenea, 18 % au raportat o birocrație sporită la nivel intern.
Probleme tehnice au inclus: acces la portalul fiscal (55%), integrarea cu sistemele interne (50%), actualizări dese ale software-ului (35%) și dificultăți în înțelegerea reglementărilor (35%).
Impactul asupra relațiilor comerciale și nivelul de automatizare
Tranziția la facturare electronică a afectat relațiile comerciale în feluri diferite. În timp ce 38% au observat modificări minore, 24% au raportat efecte negative, cum ar fi întârzieri sau dificultăți. Doar 15% au remarcat o imbunătățire a transparenței și a proceselor.
82% din companii utilizează soluții de automatizare a facturării electronice.