Suspendarea bruscă a programului RABLA, cu o zi înainte de lansare, amenință grav piața autohtonă a vehiculelor și motocicletelor, avertizează miercuri Asociația Importatorilor și Distribuitorilor de Motociclete și Motocicluri din România (AIDMM).
Reprezentanții sectorului moto exprimă îngrijorare față de consecințele deciziei Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) de suspendare a tuturor programelor de finanțare, inclusiv a sesiunii Rabla pentru persoane fizice, programată pentru 19 iunie. Potrivit AFM, decizia se datorează negocierilor privind formarea unui nou guvern, menită să asigure stabilitate și echilibru bugetar.
“Întârzierea formării noului guvern nu justifică nerespectarea planificării și bugetării AFM. În prezent, previziunile comerciale ale pieței auto și moto sunt complet perturbate. În cel mai rău scenariu, anularea completă a Programului RABLA va împiedica refacerea pierderilor înregistrate de piață până la sfârșitul anului. Lipsa unui instrument important de stimulare afectează cererea, prejudiciază distribuitorii locali și amenință locurile de muncă din acest sector”, a declarat Andrei-Sebastian Ivan, reprezentant AIDMM, într-un comunicat de presă publicat miercuri.
Avantajele Rabla
Potrivit sursei citate, piața moto din România a înregistrat o creștere semnificativă în ultimii ani, stimulată de programul Rabla Moto. În 2024, vânzările de motociclete noi au crescut cu 53% față de 2023. Cu o creștere de peste 40% în ultimii ani, piața moto românească se situează pe primul loc în UE.
Impactul RABLA asupra pieței auto a fost enorm în ultimele două decenii, peste un milion de vehicule vechi fiind scoase din uz în România și înlocuite cu peste 700.000 de vehicule noi datorită programelor Rabla Clasic și Plus. În contrast, alte state europene, precum Belgia, Polonia, Cehia, Finlanda și țările scandinave, nu dispun de scheme similare de înlocuire, menținând vânzări stagnate, în timp ce Germania și Slovacia au experimentat creșteri vizibile doar după programe de înlocuire temporare (2009–2010).
“Suspendarea subvențiilor va agrava situația pieței auto-moto, conducând la o creștere a importurilor de vehicule vechi, neconforme cu normele de poluare, care vor pune în pericol siguranța rutieră și vor ajunge abandonate în localități”, a mai spus Andrei-Sebastian Ivan.
Potrivit sursei citate, în mai, vânzările de autoturisme noi au scăzut cu peste 30% din cauza incertitudinii legate de lansarea Programului RABLA 2025. În primele cinci luni ale anului, achizițiile de persoane fizice sunt cu 26% sub nivelul din 2024, în timp ce importurile de vehicule second-hand – în general nedeclarate fiscal – au crescut cu aproximativ 30%.
În acest context, AIDMM solicită AFM și viitorului guvern:
- Relansarea imediată a Programului Rabla pentru persoane fizice pentru a evita deteriorarea pieței auto-moto.
- Extinderea și consolidarea stimulentelor pentru motociclete și scutere pentru a sprijini segmentul cu creșterea cea mai rapidă din UE.
- Elaborarea unui plan pe termen mediu pentru digitalizare, sustenabilitatea sectorului și asigurarea transparentă a echilibrului bugetar, în colaborare cu sectorul privat.
”Fără acțiuni imediate, România riscă o dublă criză: economică – prin pierderea unor sectoare strategice – și socială – prin șomaj și stagnare tehnologică”, a afirmat AIDMM.
Sursa foto: Envato Elements