Deși dezvoltarea robotaxiurilor este dominată de companii precum Tesla și Waymo, Volkswagen și Uber anunță o concurență puternică în acest domeniu, preconizând un serviciu de taxi autonom cu sute de vehicule care vor circula inițial pe străzile din Los Angeles, iar ulterior, în marile orașe europene.
Volkswagen, un producător auto tradițional, nu a fost implicat activ în discuțiile despre conducerea autonomă sau serviciile de taxi fără șofer. Cu toate acestea, compania germană a continuat cercetările, după eșecurile întâmpinate cu primele sale modele electrice (de exemplu, Volkswagen ID.3), criticate pentru software-ul slab, concentrându-se pe dezvoltarea unui software sofisticat pentru vehiculele electrice, inclusiv pentru funcțiile de conducere autonomă.
Pentru a demonstra progresele, Volkswagen va colabora cu Uber la lansarea unui serviciu de robotaxi comercial, bazat pe celebrele microbuze electrice Volkswagen ID Buzz.
Prezente și în România, utilizate de unele companii de curierat, vehiculele ID Buzz sunt potrivite atât pentru livrări, cât și pentru transportul de persoane. Spațiul generos al acestor vehicule, în stil monovolum, permite acomodarea a 7 pasageri. Astfel, robotaxiurile ID Buzz pot fi utilizate atât pentru transport individual, cât și pe linii de navetă, transportând pasageri pe trasee prestabilite.
Vehiculele vor fi dotate cu senzori pentru conducerea autonomă și software dezvoltat de divizia Moia a Volkswagen. Scopul lui Volkswagen este de a avea în cele din urmă sute de vehicule operate în mai multe orașe din Statele Unite în următorul deceniu.
Testele vor începe în acest an, cu șoferi de siguranță temporari la volan. Volkswagen afirmă că va trece la funcționarea complet autonomă după obținerea permisiunilor necesare de la autoritățile competente.
„Volkswagen nu se limitează la fabricarea de automobile, ci modelamă viitorul mobilității, iar colaborarea cu Uber accelerează această viziune”, a declarat Christian Senger, CEO Volkswagen Autonomous Mobility, într-un comunicat. „Capacitatea noastră de a combina expertiza în producția de masă cu tehnologia inovatoare și o înțelegere profundă a necesităților de mobilitate urbană este ceea ce ne diferențiază.”
Spre deosebire de restricțiile mai severe impuse de legislația europeană, Volkswagen testează tehnologiile de conducere autonomă de mai mulți ani în Statele Unite. Compania a început proiecte pilot cu vehicule autonome ID Buzz în orașe precum Austin, în Texas, în 2023, după teste inițiale în Germania, sub supravegherea șoferilor de siguranță. Vehiculele testate în Austin folosesc tehnologie de la Mobileye, un producător de software și senzori de asistență la conducere, deținută de Intel, și senzori precum camere, radar și lidar.
Volkswagen a colaborat anterior și cu alte startup-uri de vehicule autonome, printre care Aurora și Argo, ultimul fiind forțat să se închidă după ce Volkswagen și Ford au retras finanțarea.
Aurelian Mihai
Apreciez inovațiile și gadgeturile high-tech. În momentele libere, când nu scriu articole pentru Zona IT, mă dedic serialelor SF, documentarelor sau explorării internetului în căutarea ultimelor noutăți și informații interesante. În weekend, văd parc și călătoresc cu familia.